התועלת של אספירין במניעת תמותה עקב ממאירות מערכת עיכול עולה על הסיכון לתמותה עקב דימום (Clin Gastroenterol Hepatol)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התועלת של אספירין להפחתת הסיכון לתמותה עקב ממאירות מערכת עיכול עולה על הסיכון לתמותה עקב דימום בחולים לאחר טיפול להכחדת הליקובקטר פילורי.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את פרופיל סיכון-תועלת של אספירין על הפחתת הסיכון לתמותה עקב ממאירות מערכת עיכול לעומת עליה בסיכון לתמותה עקב דימום בחולים לאחר הכחדת הליקובקטר פילורי וכן לקבוע את האינטראקציה עם מעכבי תעלות מימן.

מדגם המחקר כלל חולים לאחר הכחדת זיהום הליקובקטר פילורי בין 2003 ועד 2016 והחוקרים בחנו את הסיכון לתמותה עקב ממאירות מערכת עיכול (סרטן מערכת עיכול, כבד ודרכי מרה או סרטן לבלב). ניתוח סטטיסטי שימש לחישוב יחס הסיכון המתוקן לתוצאים תוך תקנון לגיל, מין, מחלות רקע ותרופות. פרופיל סיכון-תועלת בוטא כהבדל אבסולוטי בסיכון לתמותה עקב מחלה ממארת ותמותה עקב דימום בין מטופלים באספירין ואלו שאינם מטופלים באספירין.

החוקרים מדווחים כי 87,967 משתתפים היו במעקב לאורך חציון של 10.1 שנים ותועדו 1,294 (1.5%)מקרי תמותה עקב ממאירות מערכת עיכול ו-304 (0.3%) מקרי תמותה עקב דימום. הטיפול באספירין לווה בסיכון מופחת לתמותה עקב ממאירות מערכת עיכול (יחס סיכון מתוקן של 0.51, רווח בר-סמך 95% של 0.42-0.61), אך תועד סיכון מוגבר לתמותה עקב דימום (יחס סיכון מתוקן של 1.52, רווח בר-סמך 95% של 1.11-2.08).

בקרב מטופלים במעכבי תעלות מימן, יחס הסיכון המתוקן לתמותה עקב דימום עם אספירין עמד על 1.06 (רווח בר-סמך 95% של 0.70-1.63). בכלל המדגם, ההבדל האבסולוטי בסיכון המתוקן בין מטופלים באספירין לעומת אלו שאינם מטופלים באספירין הצביע על ירידה של 7 (רווח בר-סמך 95% של 5-8) מקרי תמותה עקב ממאירות ועליה של מקרה אחד (רווח בר-סמך 95% של 0.3-3.0) מקרי תמותה עקב דימום לכל 10,000 שנות-אדם.

בקרב חולים שטופלו באספירין ומעכבי תעלות מימן תועדה ירידה של 9 (רווח בר-סמך 95% של 8-10) מקרי תמותה עקב ממאירות לכל 10,000 שנות-אדם ללא עליה במקרי תמותה עקב דימום.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על התועלת של אספירין להפחתת הסיכון לתמותה עקב ממאירות של מערכת העיכול בחולים לאחר הכחדת הליקובקטר פילורי. התועלת הייתה גדולה עוד יותר כאשר הטיפול ניתן בשילוב עם מעכבי תעלות מימן.

Clin Gastroenterol Hepatol. 2024 May 13

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה