טיפול אנטיביוטי בהריון מלווה בסיכון מוגבר לסבוריאה דרמטיטיס בינקות (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Society for Investigative Dermatology)

חשיפה תוך-רחמית לאנטיביוטיקה מלווה בסיכון מוגבר לסבוריאה דרמטיטיס בינקות, ללא תלות בהיסטוריה אימהית של סבוריאה דרמטיטיס, אך קשר זה אינו כה משמעותי עם הופעה של סבוריאה דרמטיטיס בילדות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Society for Investigative Dermatology.

במחקר קודם הראו החוקרים כי חשיפה לטיפול אנטיביוטי הן במהלך החיים העובריים והן במהלך 90 הימים הראשונים לחיים הובילה לעליה בסיכון לדרמטיטיס אטופית בילדים, כאשר הסיכון הגבוה ביותר תועד עם חשיפה לפניצילין גם בקרב ילדים לאימהות ללא היסטוריה של דרמטיטיס אטופית.

במחקר הנוכחי הם התבססו על מאגר נתונים גדול של רשומות רפואיות ממוחשבות בבריטניה להשלמת מחקר פרוספקטיבי שכלל זוגות אם-ילד לבחינת הקשר בין חשיפה אימהית תוך-רחמית לאנטיביוטיקה ובין סבוריאה דרמטיטיס בילד.

מדגם המחקר לכלל 1,032,14 ילדים עם נתונים אודות האם ומעקב לאורך תקופה ממוצעת של 10.2 שנים, כאשר הצטבר לנתונים של למעלה מ-10 מיליון שנות-אדם. בתחילת הדרך, הגיל הממוצע של האימהות עמד על 28 שנים, 3% אובחן עם סבוריאה דרמטיטיס, 14% עם דרמטיטיס אטופית.

בניתוח לא-מתוקן, בקרב אימהות עם סבוריאה דרמטיטיס תועד סיכוי גבוה יותר לקבלת טיפול אנטיביוטי במהלך ההיריון, בהשוואה לאלו ללא המחלה העורית (יחס סיכויים של 1.42, רווח בר-סמך 95% של 1.39-1.46). בנוסף, חשיפה תוך-רחמית לטיפול אנטיביוטי נקשרה עם סיכון מוגבר לסבוריאה דרמטיטיס בינקות (יחס סיכויים של 1.70, רווח בר-סמך 95% של 1.65-1.76), אך עם סיכון קטן יותר להופעה של סבוריאה דרמטיטיס בילדות (יחס סיכויים של 1.26, רווח בר-סמך 95% של 1.20-1.32). קשר זה לא השתנה בצורה משמעותית לאחר תקנון ונותר גם לאחר הוצאת אימהות עם סבוריאה דרמטיטיס ואת ילדיהן.

כל חשיפה לפניצילין במהלך ההיריון לוותה בסיכון מוגבר לאבחנה של סבוריאה דרמטיטיס בילד (יחס סיכויים של 1.54, רווח בר-סמך 95% של 1.50-1.59), עם סיכון גדול יותר לסבוריאה דרמטיטיס בינקות (יחס סיכויים של 1.70, רווח בר-סמך 95% של 1.65-1.76) בהשוואה לסבוריאה דרמטיטיס בילדות (יחס סיכויים של 1.25, רווח בר-סמך 95% של 1.18-1.32). הטרימסטר בו תועדה החשיפה לטיפול אנטיביוטי לא השפיע על הקשר עם סבוריאה דרמטיטיס. הסיכון היה מוגבר גם עם חשיפה לצפלוספורינים, אך פחות משמעותי עם חשיפה לסולפונאמידים ולא תועד קשר עם הופעה בילדות של סבוריאה דרמטיטיס.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי חשיפה לאנטיביוטיקה במהלך החיים התוך-רחמיים מלווה בסיכון מוגבר להופעת סבוריאה דרמטיטיס בינקות, ללא תלות בהיסטוריה של המחלה העורית אצל האם, אך קשר זה לא היה כה משמעותי בהערכת הסיכון להופעה בילדות של סבוריאה דרמטיטיס.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Society for Investigative Dermatology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה