שימוש יומי בקנאביס מלווה בסיכון מוגבר לאסתמה ו-COPD (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-SGIM)

שימוש יומי בקנאביס עשוי להביא לעליה בסיכון להתפתחות מחלות כרוניות דוגמת אסתמה ומחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD), כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Society of General Internal Medicine.

בארצות הברית, קנאביס הינו החומר השני בשכיחותו המשמש בעישון לאחר טבק. מחקרים קודמים הראו כי עשן מריחואנה מכיל רעלנים וקרצינוגנים בדומה לעשן טבק ונקשר עם סיכון מוגבר לסרטן ריאות במבוגרים, ללא תלות בשימוש בטבק.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות למעלה מ-434,000 מבוגרים שהשלימו סקרים להערכת התנהגויות מסוכנות בין 2016 עד 2020, הם ביקשו להעריך את הקשר בין שימוש בקנאביס ובין אבחנה של אסתמה ו-COPD.

מהממצאים הראשוניים עלה כי בקרב אלו שעישנו קנאביס באופן יומי תועד סיכון מוגבר להתפתחות מחלות נשימתיות, בהשוואה לאלו שלא השתמשו בקנאביס. בקרב מבוגרים בגילאי 18-34 שנים, שימוש יומי בקנאביס לווה בעליה של 34% בסיכון להתפתחות אסתמה במהלך חייהם (יחס סיכויים מתוקן של 1.34, רווח בר-סמך 95% של 1.15-1.55), עליה של 39% לאבחנה של אסתמה בהווה (יחס סיכויים מתוקן של 1.39, רווח בר-סמך 95% של 1.14-1.69) ועליה של 56% בסיכון להתפתחות COPD (יחס סיכויים מתוקן של 1.56, רווח בר-סמך 95% של 1.13-2.14). קשרים דומים תוארו במבוגרים מעל גיל 35 שנים.

ממצאי המחקר מדגישים גם קשר מנה-תגובה, כאשר באלו שעישנו קנאביס בתדירות פחותה תועד סיכון מוגבר לבעיות נשימתיות בהיקף קטן יותר מזה שתועד עם שימוש יומי. דפוס זה היה עקבי גם בקרב אלו שמעולם לא עישנו סיגריות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מהווים אזהרה לרופאים ואנשי בריאות הציבור בכל הנוגע לשימוש בקנאביס והסיכונים הבריאותיים הנלווים, בעיקר על-רקע החקיקה בנושא והקבלה החברתית של שימוש בקנאביס.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-SGIM

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה