הקריטריונים החדשים לאבחון אלצהיימר כוללים גם אבחון מבוסס ביומרקרים

אגודת האלצהיימר, גוף בינלאומי שמוקדש לטיפול, תמיכה ומחקר במחלה, פרסם הלילה קריטריונים חדשים לאבחון ואיפיון המחלה, ולקביעת דרגות חומרתה, והם כוללים לראשונה גם אבחון המבוסס על סמנים ביולוגיים. ראשי האיגוד הנוירולוגי בישראל: "מדובר במהפיכה באבחון המחלה. שונו הקריטריונים הבינלאומיים לאבחון אלצהיימר ולקביעת דרגות המחלה: מאבחון קליני בלבד, לאבחון המבוסס גם על סמנים ביולוגים, בדומה לאבחון מחלות אחרות, כמו: סרטן, מחלות לב וסוכרת"

הקריטריונים המתוקנים מגדירים את מחלת האלצהיימר כתהליך ביולוגי, שמתחיל בהופעת שינויים המתרחשים במוח – עוד בשלב מקדים להופעת קשיי זיכרון וחשיבה. לפי אגודת האלצהיימר, מחקר רחב מצביע על כך, שהתקדמות והתרחבות השינויים במוח – מובילים להופעה מאוחרת יותר של סימפטומים קליניים, כגון: פגיעה בזיכרון ומגוון תסמינים נוספים, אשר מחמירים באופן איטי והדרגתי. אלא, שהתסמינים הקליניים, שנצפים בדרך כלל אצל חולי האלצהיימר, עלולים להיגרם גם ממצבים אחרים, כך שאבחונם הקליני לבד, לא מספיק לאיפיון מדויק כי מדובר באלצהיימר.

החידוש בפרסום ההנחיות הבינלאומיות המעודכנות לאבחון המחלה ולקביעת שלביה השונים, הוא בשילוב שבין התבססות על האבחון הקליני, שכאמור, לעיתים אינו מדויק, לביסוס האבחון גם על התהליך הביולוגי, בעזרת סמנים ביולוגים (ביומרקרים) בנוזל השדרה (CSF) ובבדיקות דם מדויקות.

פרופ’ דוד טנה, מנהל מכון שבץ מוח וקוגניציה בקריה הרפואית רמב”ם והיו”ר היוצא של האיגוד הנוירולוגי, אומר: “…הייתי מגדיר זאת כתחילתה של מהפיכה לה שתי זרועות: האחת אבחונית, אבחון מוקדם המבוסס על התהליך הביולוגי תוך שימוש בביומרקרים, כולל בדיקות דם מדויקות. השניה טיפולית, תרופות מתקדמות אשר לראשונה הוכחו כמאטות את התקדמות המחלה בשלביה המוקדמים”.

פרופ’ יואב צ’פמן, יו”ר האיגוד הנוירולוגי מוסיף: “אין להפריז בחשיבות פרסום הקריטריונים החדשים העולמיים לאבחון מחלת האלצהיימר. נפרש למעשה גשר בין המחקר המדעי פורץ הדרך לאבחון המחלה, לבין הטיפול הקליני החדשני. עברנו בפועל מתיאור מאפיינים כלליים של הפרעה בזיכרון,התמצאות במרחב ותסמינים קוגנטיביים אחרים, להבנה מעמיקה יותר של המחלה ומיפוי הגורמים לה… במעבדות מחקר רבות בעולם, כולל בארץ, שוקדים טובי המוחות על פיצוח המחלה ומציאת תרופות להשגתה לאחור… רפואת המוח משתנה בקצב מהיר מול עיננו.”

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה