עדויות חדשות תומכות בסבילות מינון גבוה של Propranolol לטיפול בהמנגיומה של הילדות (Pediatr Dermatol)

התחלת טיפול בהמנגיומה של הילדות (Infantile Hemangioma) ב- Propranolol במינון יומי של 2 מ”ג/ק”ג לא לווה בשיעור גבוה יותר של תופעות לוואי, בהשוואה לטיפול במינון יומי של 1 מ”ג/ק”ג, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Pediatric Dermatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי המנגיומה של הילדות הינה גידול כלי דם נפוץ בתינוקות וילדים עם סיכון לסיבוכים חמורים דוגמת התכייבות, עיוות אנטומי והפרעה לראיה ולדרכי הנשימה. טיפול בחסמי ביתא, בפרט Propranolol, משמש לעיתים קרובות לטיפול במצבים אלו לאור היעילות והזמינות של תכשירים אלו. עם זאת, מתן פומי של Propranolol כרוך בסיכון לתופעות לוואי סיסטמיות, כולל היפוגליקמיה, תת לחץ דם, ברדיקרדיה, התכווצות דרכי נשימה וסיכון קרדיווסקולארי או נשימתי.

ההנחיות הנוכחיות ממליצות על התחלת Propranolol במינון יומי של 1 מ”ג/ק”ג עם העלאת מינון ל-2 מ”ג/ק”ג לטיפול בהמנגיומה של הילדות. במחקר הרטרוספקטיבי החוקרים ביקשו לבחון את ההבדלים בשיעור תופעות לוואי עם התחלת טיפול ב- Propranolol במינון יומי של 2 מ”ג/ק”ג לעומת 1 מ”ג/ק”ג.

מדגם המחקר כלל 244 חולים שהחלו טיפול במינון יומי של 1 מ”ג/ק”ג (123 חולים) או במינון של 2 מ”ג/ק”ג (121 חולים).

מהנתונים עולה כי אין הבדלים משמעותיים בשיעורי היארעות אירועים חריגים בין הקבוצות, אשר עמדו על 34.1% בקרב המטופלים במינון יומי של 1 מ”ג/ק”ג ו-23.1% באלו טופלו במינון של 2 מ”ג/ק”ג (p<0.057).

בקרב חולים שהחלו בטיפול במינון יומי של 2 מ”ג/ק”ג לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעור אירועים חריגים על-פי משקל או גיל באלו ברבעון הראשון או השני למשקל או לפני גיל חודשיים.

עם הטיפול ב- Propranolol תועדה ירידה של מעל 20 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי ב-55 חולים ובאותם חולים דווח על היארעות גבוהה יותר של תופעות לוואי (p<0.035), המעידים על שינויים המודינמיים בתגובה להתחלת Propranolol ולא בהכרח בהקשר של המינון ההתחלתי.

החוקרים כותבים כי עם הצטברות נתונים נוספים בספרות הרפואית, יש מקום לשקול שינויים בפרוטוקול הנוכחי לטיפול להגברת היעילות ומאזן עלות-תועלת סביב הטיפול התרופתי בהמנגיומה של הילדות.

Pediatr Dermatol, June 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה