האם טיפול להפחתת שומנים בדם עשוי להפחית את הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי? (Eur Heart J)

מתוצאות  מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Heart Journal עולה כי טיפול לאיזון פרופיל השומנים בדם עשוי להפחית את הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי, בעיקר עם טיפול משולב או בתכשירים בעצימות גבוהה.

החוקרים מסבירים כי מחקרים קודמים הציעו כי טיפול בסטטינים עשוי להיות מלווה בסיכון מופחת לתרומבואמבוליזם ורידי. מטרתם במחקר הנוכחי הייתה לבחון את העדויות באשר להשפעה של טיפולים להפחתת שומנים בדם במניעה ראשונית של תרומבואמבוליזם ורידי.

לאחר חיפוש שיטתי במאגרי PubMed, CENTRAL ו-Web of Science, החוקרים זיהו מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת סטטינים (עצימות גבוהה או נמוכה/בינונית), Ezetimibe, או מעכבי PCSK9, שפורסמו עד נובמבר 2022. במסגרת הסקירה החוקרים ביקשו גם להשוות את הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי במהלך מעקב ארוך-טווח עם משלבים שונים של תרופות לאיזון פרופיל השומנים בדם.

החיפוש הוביל לזיהוי 45 מחקרים אקראיים ומבוקרים, אשר כללו 254,933 חולים וסך כולל של 2,084 מקרי תרומבואמבוליזם ורידי.

בהשוואה לפלסבו, משלב מעכב PCSK9 עם סטטין בעצימות גבוהה לווה בירידה הגדולה ביותר בסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי (יחס סיכון של 0.59, רווח בר-סמך 95% של 0.43-0.80), כאשר תועדה מגמה לכיוון הפחתת הסיכון עם טיפול מונותרפי בסטטין בעצימות גבוהה (יחס סיכויים של 0.84, רווח בר-סמך 95% של 0.70-1.02) ובעצימות נמוכה/בינונית (יחס סיכויים של 0.89, רווח בר-סמך 95% של 0.79-1.00).

טיפול מונותרפי ב-Ezetimibe לא השפיע על הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי (יחס סיכויים של 1.04, רווח בר-סמך 95% של 0.83-1.30).

מהנתונים עולה כי חלה עליה הדרגתית בהשפעה הכוללת להפחתת תרומבואמבוליזם ורידי עם עליה בעצימות הטיפול לאיזון פרופיל השומנים בדם. בהשוואה לטיפול מונותרפי בסטטין בעצימות נמוכה/בינונית, המשלב של מעכב PCSK9 וסטטין בעצימות גבוהה לווה בירידה גדולה יותר משמעותית בסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי (סיכון יחסי של 0.66, רווח בר-סמך 95% של 0.49-0.89).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מטה האנליזה הנוכחית של מחקרים אקראיים ומבוקרים מציעה כי טיפול לאיזון רמות השומנים בדם עשוי לסייע במניעת תרומבואמבוליזם ורידי, בפרט עם טיפול בעצימות גבוהה או משלב תרופות.

Eur Heart, Jun 14, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה