מערכת בינה מלאכותית עשויה לסייע בזיהוי מוקדם יותר של דימום ממעי דק (The Lancet Digital Health)

בדיקת קפסולה בעזרת בינה מלאכותית עשויה לסייע באבחון מדויק ומהיר יותר של נגעים מדממים במעי הדק, בהשוואה לבדיקה סטנדרטית, כך עולה מתוצאות מחקר רב-מרכזי חדש שפורסמו בכתב העת The Lancet Digital Health.

במסגרת המחקר גויסו מ-14 מרכזים רפואיים חולים עם חשד לדימום ממעי דק אשר השלימו בדיקת קפסולה אנדוסקופית של המעי הדק עם מערכת NaviCam SB, הכולל מערכת בינה מלאכותית לזיהוי אוטומטי של נגעים. הערכה ראשונית בוצעה באופן סטנדרטי, כאשר הערכה משנית הושלמה בסיוע מערכת בינה מלאכותית; קרי, מערכת הבינה המלאכותית הריצה תחילה קריאה אוטומטית ולאחר מכן תמונות שנבחרו ע”י מערכת הבינה המלאכותית נבחנו ע”י מספר מומחים.

התוצא העיקרי היה קביעת העדר-נחיתות של הערכות מבוססות בינה מלאכותית לעומת הערכות סטנדרטיות באבחנה של נגעים מדממים אפשריים במעי הדק.

מדגם המחקר כלל 133 חולים (גיל ממוצע של 66.5 שנים; 55% נשים).

מניתוח לפי-מטופל עלה כי הדיוק האבחנתי של הערכה המבוססת על בינה מלאכותית (98 נגעים, 73.7%) היה לא-נחות ועדיף על הערכות סטנדרטיות (82 נגעים, 62.4%).

שיעור הנגעים שפוספסו במקרים של הערכה סטנדרטית 21%) היה גבוה יותר משמעותית בהשוואה לשיעור המדווח במקרים של הערכה בעזרת בינה מלאכותית 6.6%). מרווח הזמן הממוצע עד לזיהוי נגע עמד על 18.7 דקות עם הערכה סטנדרטית לעומת 1.6 דקות עם הערכה מבוססת בינה-מלאכותית, כאשר מספר הנגעים הממוצע שזוהו בכל מטופל עמד על 1.8 עם הערכה סטנדרטית לעומת 2.4 נגעים עם הערכה מבוססת בינה מלאכותית.

משך ההערכה הממוצע של המעי הדק עמד על 33.7 דקות בגישה הסטנדרטית לעומת 3.8 דקות בלבד עם הערכה מבוססת בינה מלאכותית.

ממצאי המחקר מספקים עדויות חדשות אודות העדר הנחיתות והעדיפות של בדיקת קפסולה בסיוע מערכת בינה מלאכותית לעומת הערכה סטנדרטית לזיהוי נגעים מדממים במעי הדק. בנוסף, התוצאות מאשרות את היכולת של מערכת בינה מלאכותית לקצר משמעותית את משך הזמן הנדרש להערכת תוצאות הבדיקה.

The Lancet Digital Health, May 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה