היעילות והבטיחות של נוגדי-קרישה פומיים ישירים בחולים עם פרפור פרוזדורים ומחלת כליות כרונית (Thromb J)

במאמר שפורסם בכתב העת Thrombosis Journal מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה מהן עולה כי בהשוואה לאנטגוניסטים של וויטמין K, טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים עשוי להיות יעיל ובטוח יותר בחולים עם פרפור פרוזדורים ומחלת כליות כרונית וקצב פינוי גלומרולארי של מעל 15 מ”ל/דקה, עם יעילות ובטיחות לפחות דומות באלו עם כשל כלייתי (קצב פינוי גלומרולארי קטן מ-15 מ”ל/דקה).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים להערכת היעילות והבטיחות של נוגדי-קרישה פומיים ישירים בחולים עם מחלת כליות כרונית ופרפור פרוזדורים העלו תוצאות סותרות. לאור זאת, הם ביקשו להשלים מטה-אנליזה להערכת היעילות והבטיחות של נוגדי-קרישה פומיים ישירים בחולים עם פרפור פרוזדורים ומחלת כליות כרונית.

החוקרים ערכו חיפוש במאגר הנתונים לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים שפורסמו עד 30 במאי, 2023 וכללו חולים עם פרפור פרוזדורים ומחלת כליות כרונית, אשר טופלו בנוגדי-קרישה פומיים ישירים או אנטגוניסטים לוויטמין K. תוצאי יעילות כללו אירוע מוחי, תסחיף סיסטמי ותמותה מכל-סיבה, כאשר תוצאי בטיחות כללו דימום מג’ורי, דימום תוך-גולגולתי, דימום פטאלי, דימום ממערכת העיכול ודימום לא-מג’ורי בעל משמעות קלינית.

תשעה מחקרים אקראיים ומבוקרים ענו על קריטריוני המחקר ונכללו בסקירה.

מניתוח היעילות עולה כי בהשוואה לאנטגוניסטים לוויטמין K, טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים הפחית את היארעות אירוע מוחי/תסחיף סיסטמי (יחס סיכויים של 0.75, רווח בר-סמך 95% של 0.67-0.84) ותמותה מכל-סיבה (יחס סיכויים של 0.84, רווח בר-סמך 95% של 0.75-0.93) בחולים עם פרפור פרוזדורים ומחלת כליות כרונית.

מהערכת בטיחות הטיפולים עלה כי בהשוואה לאנטגוניסטים לוויטמין K, נוגדי-קרישה פומיים ישירים לוו בפרופיל בטיחות טוב יותר הודות לסיכון מופחת לדימום מג’ורי (יחס סיכויים של 0.76, רווח בר-סמך 95% של 0.65-0.90), דימום תוך-גולגולתי (יחס סיכויים של 0.46, רווח בר-סמך 95% של 0.38-0.56) ודימום פטאלי (יחס סיכויים של 0.75, רווח בר-סמך 95% של 0.65-0.87), אך לא תועדה ירידה בסיכון לדימום ממערכת העיכול או דימום משמעותי קלינית שאינו מג’ורי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים ביעילות ובטיחות נוגדי-קרישה פומיים ישירים בחולים עם פרפור פרוזדורים ומחלת כליות כרונית.

Thromb J, Apr 29. 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה