מה בין משקל לידה נמוך ובין הפרעה בסבילות לסוכר בילדים? (Front Pediatr)

תינוק

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Pediatrics עולה קשר בין משקל לידה נמוך ובין סיכון מוגבר להפרעה סבילות לסוכר, בהשוואה לתינוקות שנולדו במשקל תקין או גבוה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו אפשרות לקשר בין הופעת סוכרת ובין משקל לידה תקין. עם זאת, ישנם מחקרים סותרים אודות הקשר בין משקל לידה נמוך ובין הפרעה לסבילות סוכר בילדים, לכן הם ביקשו להשלים את מחקר להערכה מקיפה של הקשר בין משקל לידה נמוך ובין הפרעה בסבילות לסוכר בילדים.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי Cochrane Library, ScienceDirect, EMBASE, PubMed, CNKI, CBM , VIP ו-WanFang Database לזיהוי מחקרים קודמים שבחנו את הקשר בין משקל לידה נמוך ובין הפרעה בסבילות לסוכר בילדים.

על-פי הנחיות PRISMA (או Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analysis) החוקרים כללו בסופו של דבר 10 מחקרים קליניים שכללו בסך הכול 2,971 מקרים.

מהנתונים עלה כי אין הבדלים גדולים ברמות הסוכר בדם בין אלו שנולדו במשקל לידה נמוך תקין וגבוה (p>0.05). לא תועדו הבדלים משמעותיים ברמות אינסולין בדם בין אלו עם משקל לידה נמוך לעומת אלו שנולדו במשקל לידה תקין (p>0.05). מדדי HOMA-IR של תינוקות במשקל לידה נמוך היו גבוהים יותר משמעותית מאלו שתועדו בתינוקות בעלי משקל לידה תקין (p<0.05).

הסיכון להפרעה בסבילות לסוכר בתינוקות במשקל לידה נמוך היה גבוה פי 0.42 בהשוואה לסיכון בקרב אלו עם משקל לידה תקין וגבוה (p=0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר להפרעה בסבילות לסוכר באלו שנולדו במשקל לידה נמוך. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לאשר ולהרחיב את הממצאים הללו בכדי להבין טוב יותר את הקשר המורכב בין משקל לידה נמוך ובין הפרעה בסבילות לסוכר בילדים.

Front Pediatr, May 9, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה