חולים רבים עם סוכרת סוג 2 מפסיקים טיפול תרופתי לאחר שנה (AJMC)

במאמר שפורסם ב-American Journal of Management Care מדווחים החוקרים על תוצאות מחקרם, מהן עולה כי 40% מהאנשים עם סוכרת מסוג 2 מפסיקים את השימוש בתרופות הטיפול המשניות שלהם תוך שנה מתחילת הטיפול, ובמיוחד בתרופות מסוג glucagon-like peptide-1 (GLP-1) receptor agonists.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נתונים על תרופות סוכרת מסוג 2 ושיעורי הפסקת השימוש בהן הם קריטיים להבנת התמודדות החולים עם המחלה.

מטרת המחקר הייתה לחקור את שכיחות הפסקת השימוש בתרופות אלו, ובמיוחד ההבדלים בין הקטגוריות השונות. במחקר רטרוספקטיבי נאסף מידע על שינויים והיענות לטיפול בסוכרת סוג 2 מיותר מ-80 אלף אנשים שהתחילו טיפול באחת מחמש קטגוריות של תרופות סוכרת משניות: Sulfonylureas, Dipeptidyl peptidase 4 (DPP4) inhibitors, sodium-glucose cotransporter 2 (SGLT2) inhibitors, GLP-1 receptor agonists ו-Thiazolidinediones, בין השנים 2014-2017.

מהתוצאות עולה כי כ-60% מהחולים חוו שינוי כלשהו בטיפול תוך כשנה מתחילתו. במטופלים שקיבלו תרופות מסוג GLP-1 receptor agonists נראה שיעור הפסקה של 50.3% לעומת 36.6% ב- sulfonylureas, 39.5% ב-DPP4 inhibitors, 39.4% ב- SGLT2 inhibitorsו-34.2% ב- thiazolidinediones. בהשוואה לטיפול ב-sulfonylureas, יחס הסיכון להפסקת DPP4 inhibitors עמד על 1.07 (רווח בר-סמך 95%: 1.04-1.10) ויחס הסיכון להפסקת GLP-1 receptor agonists עמד על 1.28 (רווח בר-סמך 95%: 1.23-1.33). נראה כי תרופות מסוג GLP-1 receptor agonists מציגות שיעורי הפסקה גבוהים במיוחד. בנוסף, לקבוצת הגיל הצעיר היה סיכון גבוה יותר לחוסר היענות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לצורך הניתוח התוצאות, הם הסתמכו על נתוני תביעות ביטוח, שאינם מכילים פרטים חשובים על סיבת חוסר ההיענות של המטופלים אם כי נדמה כי המחיר הגבוה של תרופות מסוג GLP-1 receptor agonists הוא חלק מהסיבות הללו. על כן יש חשיבות בהבנת המחסומים והסיבות להפסקת הטיפול על מנת לאפשר מדיניות וגישה טיפולית חדשה בחולים עם סוכרת סוג 2.

מהמחקר עולה כי ישנה בעיה בהיענות של חולים בסוכרת סוג 2 במיוחד בתרופות מסוג GLP-1 receptor agonists כאשר רובם מפסיקים את הטיפול לאחר שנה מתחילתו. מתן מידע ותמיכה מתאימה בחולים אלו עשויים להוביל לשיפור ההתמדה ולהצלחת הטיפול ועל כן יש חשיבות בהמשך המחקר והבנת הסיבה להפסקת הטיפול. המחקר מדגיש את הצורך בגישות חדשות לרישום ותמיכת מטופלים שיכולים למקסם את ההקפדה על לקיחת תרופות ולהפחית בזבוז של מערכת הבריאות.

 

American Journal of Management Care Dec 12 2023

לכתבה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה