טיפול ב-Tofacitinib משפר אנתזיטיס בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית ללא תלות בחומרת המחלה (Arthritis Res Therapy)

פסוריאזיס

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Research and Therapy עולה כי טיפול ב- Tofacitinib (קסלג’אנז) הוביל לשיפור אנתזיטיס בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית, ללא תלות בחומרה או במיקום המחלה בתחילת הדרך.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Tofacitinib הינו מעכב JAK (או Janus Kinase) לטיפול בדלקת מפרקים פסוריאטית. כעת הם השלימו ניתוח פוסט-הוק להערכת היעילות של Tofacitinib כנגד אנתזיטיס על-פי האזור המעורב וחומרת המחלה, לצד הערכת ההשפעה של התרופה על פעילות המחלה ותוצאים לפי דיווח-מטופלים בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית.

החוקרים אספו נתונים משני מחקרים בשלב 3 של חולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית שטופלו ב- Tofacitinib במינון 5 מ”ג או 10 מ”ג פעמיים ביום למשך שישה חודשים או פלסבו למשך שלושה חודשים. תוצאי הסיום כללו את השינוי מתחילת המחקר במדד LEI (או Leeds Enthesitis Index) או SPARCC (או Spondyloarthritis Research Consortium of Canada Enthesitis Index); שיעור החולים עם אנתזיטיס, הישנות אנתזיטיס לאחר הפוגה, הופעה חדשה של אנתזיטיס, פעילות מחלה נמוכה או הפוגה ותוצאים לפי דיווח המטופלים.

מדגם המחקר כלל 710 חולים משני מחקרים: 479 חולים עם מדד LEI גדול מאפס; 545 חולים עם מדד SPARCC גדול מאפס ו-136 חולים עם מדדי LEI ו-SPARCC אפסיים בתחילת המחקר.

בקרב חולים עם מדד LEI גבוה מאפס, מדד חומרת אנתזיטיס הממוצע נע בין 1.0 עד 4.4. בקרב אלו עם מדד SPARCC אפסי המדד הממוצע עמד על 1.3 עד 9.4. בהשוואה לחולים בזרוע הפלסבו, בחולים שטופלו ב- Tofacitinib תועד שינוי גדול יותר בשני המדדים מתחילת המחקר.

לאחר שישה חודשים, בעד 40% מהחולים עם מדד התחלתי גדול מאפס, אך בהם תועדה הפוגה באנתזיטיס לאחר חודש או שלושה חודשים, תועדה התלקחות לאחר שישה חודשים. בנוסף, שיעורי הפוגה או פעילות מחלה נמוכה היו גבוהים יותר בקרב מטופלים ב- Tofacitinib לעומת חולים בזרוע הפלסבו.

ממצאי המחקר מצביעים על שיפור גדול יותר מתחילת המחקר במדדי אנתזיטיס ומדדי פעילות מחלה בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית שטופלו ב- Tofacitinib לעומת חולים בזרוע הפלסבו, עם מגוון רחב של אתרי אנתזיטיס ובדרגות חומרה שונות של אנתזיטיס.

החוקרים כותבים כי זוהה קשר בין אנתזיטיס באפיקונדייל לטראלי של הומרוס ובאתר חיבור גיד אכילס ובין שיפור בכאב, כמו גם קשר בין חומרת אנתזיטיס כפי שנקבע לפי מדד SPARCC ובין שיפור בתחושות עייפות וכאב.

ממצאי המחקר תומכים ביעילות Tofacitinib כטיפול בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית עם אנתזיטיס ומאשרים את חשיבות טיפול המכוון כנגד ביטוי זה של המחלה הריאומטית כחלק ממכלול הטיפול באוכלוסיית חולים זו.

Arthritis Res Therapy, Aug 22, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה