ניתוח להקטנת נפח גידול אינו משפיע משמעותית על איכות החיים של חולים עם סרטן מעי גס גרורתי (J Nat Comp Cancer Netw)

התערבות ניתוחית להקטנה מקסימאלית של נפח גידול (Debulking) בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום גרורתי אינה משפיעה משמעותית על איכות החיים של החולים, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of the National Comprehensive Cancer Network.

במחקר ORCHESTRA בחנו החוקרים אם הוספת ניתוח להקטנת נפח גידול לטיפול סיסטמי משפר הישרדות חולים עם סרטן מעי גס ורקטום גרורתי. בזמן שהתוצאות אודות ההישרדות הכוללת עדיין אינן בשלות, החוקרים ביקשו להבין אם אל מול היתרון ההישרדותי האפשרי ישנה פגיעה באיכות החיים של החולים.

ניתוח הביניים נועד לבחון את איכות החיים של המשתתפים והחוקרים התבססו על שאלה בנושא שנשלחה ל-300 משתתפים בהם תועדה תועלת קלינית לאחר 3-4 מחזורי טיפול קו-ראשון ב-Fluoropyrimidine ו-Oxaliplatin עם או ללא Bevacizumab.

החוקרים חילקו באקראי 148 חולים לניתוח להפחתת עומס הגידול בהיקף של לפחות 80% ולאחריו טיפול סיסטמי ו-152 חולים אחרים לטיפול סיסטמי בלבד.

המשתתפים השלימו את שאלון EORTC Quality of Life Questionnaire-Core 30 ואת שאלון Multidimensional Fatigue Inventory בתחילת המחקר ובנקודות זמן קבועות למשך שנה אחת. שאלון EORTC משמש להערכת תפקוד גופני, חברתי, קוגניטיבי ורגשי, כמו גם עייפות, בחילות/הקאות, קוצר נשימה, אינסומניה, ירידה בתאבון, עצירות ושלשול.

מהתוצאות עולה כי 43% מהחולים בזרוע ההתערבות הניתוחית סבלו מאירועים חריגים חמורים, זאת בהשוואה ל-21% מהחולים תחת טיפול סיסטמי בלבד (p<0.001). עם זאת, החוקרים לא זיהו הבדל מובהק סטטיסטית או משמעותי קלינית באיכות החיים הבריאותית או במדדי עייפות בין שתי הקבוצות בכל נקודת זמן.

עוד עולה מהנתונים כי בשתי הקבוצות, איכות החיים על-רקע הטיפול הרפואי לא הייתה שונה משמעותית מתחילת המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי העובדה כי טיפול מקומי המלווה בתופעות לוואי חמורות לא תורגם לירידה משמעותית באיכות החיים של החולים מעוררת עניין רב ועשויה להעיד כי ההשפעה השלילית של סיבוכים על איכות החיים היא זמנית ובסופו של דבר מתאזנת אל מול הירידה בתסמינים משנית לגידול בעקבות הטיפול.

J Nat Comp Cancer Netw, Oct 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה