הבדלים מגדריים בתוצאות התערבויות ניתוחיות לטיפול במחלת מעי דלקתית (Dis Colon Rectum)

במאמר שפורסם בכתב העת Diseases of the Colon and Rectum מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים שעברו ניתוח בשל קוליטיס כיבית הסיכון לסיבוכים חמורים היה קטן לעומת גברים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שישנם הבדלים מגדריים בהתפתחות והתקדמות מחלת מעי דלקתית, אין מידע רב אודות הבדלים בתוצאות התערבויות ניתוחיות בין גברים ונשים עם המחלה הכרונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוות את שיעורי דלף מהשקה, סיבוכי פצע ואירועים חריגים חמורים בין גברים ונשים לאחר ניתוח מחלת מעי דלקתית.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל נתונים ממאגר National Surgical Quality Improvement Program Inflammatory Bowel Disease Collaborative מטעם ה-American College of Surgeons, הכולל 15 מרכזי ניתוח גדולים של חולים עם מחלת מעי דלקתית. מדגם המחקר 3,143 חולים שעברו ניתוח בשל מחלת מעי דלקתית, תוך הוצאת אלו עם מידע חסר.

התוצאים שנבחנו כללו את שיעורי דלף מהשקה, סיבוכי פצע וסיבוכים חמורים בין גברים ונשים.

מהנתונים עולה קשר מובהק סטטיסטית בין מין ובין מדד מסת גוף, תת-סוג מחלת מעי דלקתית וטיפול תרופתי בתר-ניתוחי. בנשים תועד סיכוי נמוך יותר לסיבוכים חמורים לעומת גברים (יחס סיכויים של 0.73, רווח בר-סמך 95% של 0.55-0.96), אך לא תואר קשר מובהק סטטיסטית בין מין ובין הסיכון לדלף מהשקה או סיבוכי פצע.

ממצאי המחקר מעידים כי לתת-סוג מחלת מעי דלקתית השפעה על הקשר בין מין החולה ובין הסיכון לסיבוכים חמורים. בקרב חולים עם קוליטיס כיבית, בנשים תועד סיכון נמוך ב-54% לסיבוכים חמורים, בהשוואה לגברים. מנגד, בקרב חולים עם מחלת קרוהן לא תועד הבדל משמעותי בסיכון לסיבוכים בין גברים ונשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על הבדלים מגדריים בתוצאות ניתוח חולים עם מחלת מעי דלקתית. הבנת ההבדלים המגדריים בתוצאות התערבויות אלו תאפשר לרופאים לקבל החלטות ממוקדות-מטופל בתכנון ניתוח וטיפול בתר-ניתוחי בחולים אלו.

Dis Colon Rectum, Oct 23, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה