שכיחות גבוהה של אנמיה וחסר ברזל בנשים הרות עם מחלה ריאומטית (J Bone Spine)

במאמר שפורסם בכתב העת Joint Bone Spine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי כשליש מהנשים עם מחלות ריאומטיות פיתחו אנמיה עד לטרימסטר השלישי להיריון, כאשר שני-שליש מהנשים סובלות מחסר ברזל.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 368 הריונות בנשים עם מחלות ריאומטיות במהלך השנים 2014 עד 2022; קרוב לשני-שליש (62%) סבל ממחלת רקמת חיבור, 16% אובחנו עם דלקת מפרקים שגרונית או דלקת מפרקים אידיופטית של גיל הנערות, 14% אובחנו עם ספונדילוארתריטיס, 3% עם וסקוליטיס ו-7% סבלו ממחלות אחרות.

הנשים היו בגילאי 17-44 שנים (גיל חציוני של 32 שנים) בזמן הלידה. החוקרים בחנו את השכיחות של אנמיה וחסר ברזל ואת ההשפעה של אנמיה על סיבוכים באם ובצאצאים.

מהנתונים עולה כי שיעורי הימצאות חסר ברזל עמדו על 28% בטרימסטר הראשון, 51% בטרימסטר השני ו-62% בטרימסטר השלישי. שיעורי הימצאות אנמיה עמדו על 18%, 27% ו-33%, בטרימסטר הראשון, השני והשלישי, בהתאמה.

החוקרים מדווחים על סיכון מוגבר לסיבוכים בעובר דוגמת מומים מולדים, זיהומים, תינוק קטן לגיל ההיריון, לופוס של היילוד, לידה מוקדמת והפלה או לידת מת על-רקע מחלת רקמת חיבור אימהית (יחס סיכויים של 2.14) וכן עם ריכוז המוגלובין אימהי נמוך (יחס סיכויים של 0.52) או חסר ברזל אימהי (יחס סיכויים של 0.86).

מניתוח הנתונים עולה קשר בין ריכוז המוגלובין אימהי נמוך יותר ובין סיכון מוגבר לסיבוכים באם (יחס סיכויים של 1.47), דוגמת התלקחות עם צורך בהתאמת טיפול תרופתי למחלה ריאומטית או סיבוכים של ההיריון (קדם-רעלת היריון, סוכרת הריונית, סיבוכי דמם ותרומבואמבוליזם), אך בנשים עם מחת רקמת חיבור תועד סיכון מופחת לסיבוכים אימהיים (יחס סיכויים של 0.51); ריכוז פריטין ממוצע בדם לא השפיע משמעותית על הסיכון לסיבוכים באם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בנשים עם מחלות ריאומטיות שכיחות גבוהה יותר מחסר ברזל בשלב מוקדם ששל היריון. לאור זאת, זיהוי מוקדם של אנמיה וחסר ברזל באוכלוסייה זו עשוי לסייע בייעוץ לפני ההיריון לאוכלוסייה זו.

J Bone Spine, Oct 4, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה