טיפול מוקדם במשלב סטטין עם אזטרול עדיף על טיפול מונותרפי אינטנסיבי בסטטין לבד בחולים עם תסמונת כלילית חדה (J Am Heart Assoc)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Heart Association מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול מוקדם להפחתת רמות שומנים בדם הכולל משלב סטטין עם אזטרול (Ezetimibe) עדיף על טיפול מונותרפי בסטטין להפחתת תמותה מכל-סיבה בחולים עם תסמונת כלילית חדה.

מטרת המחקר הייתה להשוות את תוצאות טיפול מונותרפי בסטטין אל מול התחלה מוקדמת של טיפול משולב בסטטין ואזטרול בחולים עם תסמונת כלילית חדה.

המחקר כלל חולים עם תסמונת כלילית חדה ממאגר PL-ACS (או Polish Registry of Acute Coronary Syndrome), מאגר ארצי, רב-מרכזי, פרוספקטיבי, הכולל את כל החולים עם תסמונת כלילית חדה שאושפזו בפולין.

מדגם המחקר כלל 38,023 חולים עם תסמונת כלילית חדה ששרדו את האשפוז ונכללו בניתוח הנתונים. לאחר ניתוח PSM (או Propensity Score Matching), המחקר כלל שתי קבוצות: טיפול מונותרפי בסטטין (Atorvastatin או Rosuvastatin; 768 חולים) או משלב מוקדם של סטטין עם אזטרול (768 חולים).

מהנתונים עולים הבדלים משמעותיים בשיעורי התמותה בין הקבוצות לאחר שנה אחת (5.9% לעומת 3.5%, P=0.041), שנתיים (7.8% לעומת 4.3%, p=0.019) ושלוש שנים (10.2% לעומת 5.5%, p=0.024) לטובת התחלה מוקדמת של טיפול משולב בסטטין ואזטרול.

באשר לתכשיר הספציפי, החוקרים מדווחים כי Rosuvastatin שיפר משמעותית את הפרוגנוזה של החולים לעומת Atorvastatin (יחס סיכויים של 0.790, רווח בר-סמך 95% של 0.732-0.853). טיפול משולב בשלב מוקדם לווה בירידה משמעותית בסיכון לתמותה מכל-סיבה, בהשוואה לטיפול מונותרפי בסטטין (יחס סיכויים של 0.526, רווח בר-סמך 95% של 0.378-0.733), עם ירידה אבסולוטית בסיכון של 4.7% לאחר שלוש שנים (מספר נדרש לטיפול של 21 חולים).

ממצאי המחקר מעידים כי בחולים בסיכון גבוה, גישת טיפול משולב להפחתת רמות שומנים בדם עם סטטין ואזטרול, עדיפה על גישה הדרגתית עם התחלת טיפול בסטטין בלבד והוספת אזטרול במידת הצורך.

J Am Heart Assoc, Sep 6, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה