האם ישנה העדפה למתן שתי זריקות חיסון כנגד קורונה לאותה זרוע? (eBioMedicine)

בקרב מטופלים שקיבלו זריקות חיסון ודחף כנגד זיהום בנגיף קורונה באותה זרוע, תועד מספר גבוה יותר של תאי מערכת חיסון המגנים מפני הזיהום הנגיפי, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת EBioMedicine.

המדענים מגרמניה בחנו את הנתונים אודות 303 מטופלים שקיבלו חיסון כנגד קורונה ולאחריו מנת דחף ולא חלו קודם לכן בקורונה. בדיקות ELISA שימשו להערכת רמות נוגדני IgG ספציפיים ונוגדנים מנטרלים שבועיים לאחר מנת החיסון השנייה. נתונים מתת-קבוצה של 143 משתתפים, מהם 64 קיבלו את מנות החיסון לאותה זרוע ו-79 קיבלו את החיסונים בזרועות שונות, שימשו להערכת השינוי ברמות CD4 ו-CD8 בעקבות מנות החיסון.

חציון רמות נוגדני IgG ספציפיים כנגד חלבון Spike לא היה שונה משמעותית לאחר קבלת שתי מנות החיסון באותו צד או בשני צדדים (4590 BAU/mL לעומת 4002 BAU/mL, p=0.106). עם זאת, מהנתונים עולה כי מספר תאי T מגנים היה גבוה יותר ב-147 המשתתפים שקיבלו את שתי הזריקות באותה זרוע ו-156 משתתפים קיבלו את שתי המנות לזרועות שונות.

כאשר התאים המגנים זוהו ב-67% מהמקרים בהם שתי מנות החיסון ניתנו לאותה זרוע, בהשוואה ל-43% מהמקרים בלבד כאשר החיסונים ניתנו לזרועות שונות.

מכאן עולה כי מתן החיסון כנגד קורונה לאותו צד עשוי לספק הגנה טובה יותר מפני הזיהום הנגיפי, בהשוואה למתן מנות החיסון לזרועות שונות. לדברי מומחים בתחום אשר לא היו מעורבים במחקר, אחד ההסברים האפשריים לממצא זה עשוי לנבוע מתגובה אימונולוגית משמעותית יותר במידה ותאי מערכת החיסון בקשריות לימפה מגורים בשנית באותו אזור.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לאשר את הממצאים בטרם ניתן יהיה לקבוע בוודאות כי יש מקום להמליץ על מתן מנות החיסון לאותה זרוע וכן לקבוע אם היעילות המוגברת של מתן מנות חיסון חוזרות לאותה זרוע תקפה גם עם חיסונים כנגד מחלות אחרות, דוגמת חיסון כנגד שפעת.

eBioMedicine, Aug 11, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה