ההשפעה של חשיפה מוקדמת לטיפול אנטיביוטי על הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום (Int J Cancer)

טיפול אנטיביוטי בשלב מוקדם במהלך החיים מלווה בסיכון מוגבר להופעה מוקדמת של אדנומות וגידולים ממאירים במעי גס ורקטום, בפרט במטופלים עם סיפור משפחתי של סרטן מעי גס ורקטום, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cancer.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות מטופלים במאגר UK Biobank שגויסו למאגר בין 2006 ו-2010 והיו במעקב עד פברואר 2022. הם בחנו את הקשר בין משתנים שונים בגיל צעיר ובין הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום בכלל, תוך דגש על חשיפה לטיפול אנטיביוטי ארוך-טווח או טיפול אנטיביוטי חוזר.

החוקרים בחנו גם את הקשר בין טיפול אנטיביוטי ארוך-טווח או חוזר בגיל צעיר ובין הסיכון לממאירות על-פי מדד סיכון פוליגני המבוסס על 127 וריאנטים גנטיים הקשורים עם סרטן מעי גס ורקטום, כמו גם גן בקרת מיקרוביום במעי בשם FUT2 (או Fucosyltransferase 2). בנוסף, נבחן הקשר עם הופעה מוקדמת של אדנומות במעי גס ורקטום, כנגע מקדים גידול ממאיר באזור זה.

מדגם המחקר כלל 113,256 משתתפים, כולל 165 מקרים של הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום ו-719 מקרים של הופעה מוקדמת של אדנומות.

ממצאי המחקר מעידים על קשר נומינאלי בין חשיפה מוקדמת, ארוכת-טווח וחוזרת לטיפול אנטיביוטי ובין סיכון מוגבר להופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכויים של 1.48, p=0.046) ואדנומות (יחס סיכויים של 1.40, p<0.001).

באשר לווריאנטים של FUT2, הסיכון להופעה מוקדמת של הממאירות היה גדול יותר באלו עם גנוטיפ rs281377 TT (יחס סיכויים של 2.74) בהשוואה לאלו עם גנוטיפ CT או TT, אך כל אלו לא הדגימו הבדל מובהק סטטיסטית בסיכון לממאירות.

ממצאי המחקר מצביעים על קשר חיובי בולט בין טיפול אנטיביוטי חוזר וארוך-טווח ובין אדנומות, בעיקר במטופלים עם גנוטיפ TT (יחס סיכויים של 1.75) או CT (יחס סיכויים של 1.51) של rs281377.

במטופלים עם מדד סיכון פוליגני גבוה תועד סיכון גבוה יותר להופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכויים של 1.72, p=0.019), בעוד שבאלו עם מדד סיכון פוליגני נמוך לא תועד סיכון מוגבר. הקשר בין טיפול אנטיביוטי ובין הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום היה משמעותי יותר בנוכחות סיפור משפחתי של המחלה הממארת.

ממצאי המחקר מעידים כי בחולים עם גורמי סיכון גנטיים, דוגמת סיפור משפחתי של סרטן מעי גס ורקטום, אשר נחשפו לטיפול אנטיביוטי ארוך-טווח בגיל צעיר ייתכן סיכון מוגבר להופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום.

Int J Cancer, July 28, 2023

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה