לטיפול בסטטינים תועלת רבה יותר במטופלים מבוגרים לעומת צעירים (Ann Intern Med)

בקרב מטופלים מבוגרים תועלת ירידה גדולה יותר ברמות LDL בעקבות התחלת טיפול בסטטינים, בהשוואה למבוגרים צעירים יותר, בין אם הטיפול ניתן למניעה ראשונית או שניונית או לחולים עם סוכרת, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת שונות רבה בין מטופל למטופל בשינויים ברמות LDL בעקבות טיפול בסטטינים. הירידה ברמות LDL עשויה להיות תלויה בגיל החולה המטופל, בעיקר באלו בגילאים מתקדמים יותר, אשר לא זכו לייצוג מספק במחקרים אקראיים ומבוקרים.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין גיל המטופל ובין הירידה ברמות LDL בעקבות טיפול בסטטינים. החוקרים השלימו מחקר עוקבה ארצי שכלל נתונים מדנמרק בין השנים 2008 עד 2018 אודות 82,958 חולים שהחלו טיפול ב-Simvastatin או Atorvastatin עם מדידות LDL לפני הטיפול בסטטינים ובמהלך הטיפול.

התגובה לטיפול בסטטינים הוגדרה כאחוז הירידה ברמות LDL בעקבות התחלת הטיפול התרופתי וההבדלים באחוז הירידה בהתאם לגיל ומינון Simvastatin או Atorvastatin.

מבין 82,958 מטופלים שהחלו סטטינים, 10,388 (13%) היו בגילאי 75 שנים ומעלה. במטופלים בגילאי 75 שנים ומעלה בעת התחלת טיפול בסטטינים בעצימות נמוכה-עד-בינונית אחוז הירידה ברמות LDL היה גדול יותר מהיקף הירידה שתוארה בקרב מבוגרים שהחלו הטיפול התרופתי לפני גיל 50 שנים – לדוגמא, 39% לעומת 33.8% עם Simvastatin במינון 20 מ”ג, או 44.2% לעומת 40.2% עם Atorvastatin במינון 20 מ”ג.

ההבדל באחוז הירידה ברמות LDL בקרב מבוגרים בגילאי 75 שנים לעומת אלו בגילאי 50 שנים עמד על 2.62%. הקשר הנ”ל תועד הן כאשר הטיפול בסטטינים ניתן למניעה ראשונית (הבדל של 2.54%) והן כאשר ניתן למניעה שניונית (הבדל של 2.32%), אך היה קטן יותר באלו שהחלו בסטטינים בעצימות גבוהה (Atorvastatin במינון 40 מ”ג: 1.36%; או Atorvastatin במינון 80 מ”ג: 0.58%-).

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול בסטטינים בעצימות נמוכה-עד-בינונית לווה בירידה גדולה יותר ברמות LDL בקשישים לעומת צעירים ועשוי להוות טיפול יעיל יותר בגילאים מבוגרים.

Ann Intern Med, Aug 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה