האם פעילות גופנית עשויה להפחית את הסיכון להישנות סרטן מעי גס? (Br J Sports Med)

במאמר שפורסם בכתב העת British Journal of Sports Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהם עולה כי פעילות גופנית לאחר-ניתוח עשויה להפחית את הסיכון להישנות סרטן מעי גס בשלב III.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע אם פעילות גופנית לאחר-ניתוח עשויה למנוע או לדחות הישנות ממאירות בחולים עם סרטן מעי גס בשלב III.

מחקר העוקבה כלל 1,696 חולים לאחר הסרה ניתוחית של סרטן מעי גס בשלב III. פעילות גופנית חושבה על-בסיס דיווח עצמי של המטופלים בזמן טיפול כימותרפי ולאחריו. החולים סווגו כפעילים גופנית במידה ועמדו ביעד המומלץ כיום של 150 דקות בשבוע של הליכה מהירה, או כאלו שלא היו פעילים גופנית.

לאורך חציון מעקב של 5.9 שנים, 457 חולים אובחנו עם הישנות ממאירות או הלכו לעולמם.

בקרב מטופלים פעילים גופנית ואלו שאינם פעילים גופנית, הסיכון להישנות מחלה הגיע לשיא בין השנה הראשונה והשנייה לאחר הניתוח וירד בהדרגה עד לאחר חמש שנים. הסיכון להישנות במטופלים שהיו פעילים גופנית לעולם לא עלה על הסיכון שתועד באלו שלא היו פעילים גופנית במהלך המעקב, רמז לכך שפעילות גופנית מונעת, ולא דוחה בלבד, התפתחות ממאירות בחלק מהחולים.

במהלך השנה הראשונה לאחר הניתוח תועדה תועלת מובהקת-סטטיסטית לפעילות גופנית מבחינת הישרדות ללא-מחלה (יחס סיכון של 0.68, רווח בר-סמך 95% של 0.51-0.92). במהלך שלוש השנים הראשונות לאחר הניתוח תועדה תועלת לפעילות גופנית בהערכת ההישרדות הכוללת (יחס סיכון של 0.32, רווח בר-סמך 95% של 0.19-0.51).

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר התצפיתי של חולים עם סרטן מעי גס בשלב III, פעילות גופנית לאחר-ניתוח לוותה בשיפור הישרדות ללא-מחלה ע”י הפחתת שיעורי ההישנות במהלך השנה הראשונה לטיפול, תועלת שתורגמה לתועלת הישרדותית כוללת.

Br J Sports Med, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה