מצב סוציו-אקונומי גבוה מלווה בתוצאות טובות יותר של שחזור הרצועה המדיאלית של הפיקה (Knee Surgery & Related Research)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Knee Surgery & Related Research עולה כי מצב סוציו-אקונומי, בעלות על דירה ועבודה במשרה מלאה מנבאים כולם מרווח זמן קצר יותר עד הערכה וניתוח שחזור רצועה מדיאלית של הפיקה ותוצאות טובות יותר לאחר ההתערבות הניתוחית בחולים שעברו שחזור רצועת MPFL (או Medical Patellofemoral Ligament).

החוקרים מהמחלה האורתופדית ב-NYU Langone Health השלימו סקירה רטרוספקטיבית של הנתונים אודות 70 חולים (גיל ממוצע של 24.8 שנים) שעברו ניתוח ראשוני לשחזור MPFL עם שתל בשל אי-יציבות חוזרת של הפיקה בין 2011 עד 2019. במסגרת המחקר נשלחו שאלונים בדואר לתיעוד המצב הסוציו-אקונומי של החולים והתוצאות לאחר-ניתוח, כולל מדדי כאבי לפי סולם VAS ומדדי שביעות רצון ו-Kujala Score.

מרווח הזמן עד להערכה ראשונית בכלל החולים עמד על 6.4 חודשים, כאשר מרווח הזמן הממוצע עד להתערבות ניתוחית עמד על 73.6 חודשים. החוקרים מציינים כי מספר מדדים סוציו-אקונומיים זוהו כגורמים המנבאים את התוצאות. השלמת הערכה כללית של המצב הבריאותי שנה לפני הניתוח ניבאה מרווח זמן קצר יותר עד להערכה ראשונית, בעוד שבעלות על בית ניבאה מרווח זמן קצר יותר עד לניתוח. עבודה במשרה מלאה ניבאה שביעות רצון גבוהה יותר ומדדי Kujala Score גבוהים יותר.

החוקרים כותבים כי בחולים עם אי-יציבות של הפיקה תתכן תועלת קלינית להתערבויות חברתיות המתמקדות בגורמי סיכון סוציו-אקונומים להתגבר על עיכוב בהערכה וטיפול ושיפור תוצאות לאחר-ניתוח. ברמת הפרט, מנתחי רפואת ספורט יכולים ליצור מערכת יחסים הדוקה יותר עם מטפלים ראשוניים במטרה להקל על ההפניות ועל הגישה לטיפול מומחים בחולים עם תסמיני אי-יציבות של הפיקה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי גורמים סוציו-אקונומיים מנבאים את התוצאות לאחר ניתוח שחזור MPFL.

Knee Surgery & Related Research, July 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה