יתרונות אבלציה של פרפור פרוזדורים בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור (J Am Coll Cardiol HF)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology: Heart Failure מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אבלציה של פרפור פרוזדורים מלווה בשיפור מדדים המודינמיים במאמץ, יכולת גופנית ואיכות חיים בחולים עם פרפור פרוזדורים ואי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור של חדר שמאל ישנה שכיחות גבוהה של פרפור פרוזדורים. אין מחקרים אקראיים להערכת ההשפעות של אבלציה של פרפור פרוזדורים על תוצאות אי-ספיקת לב.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוות את ההשפעות של אבלציה של פרפור פרוזדורים לעומת טיפול סטנדרטי על סמני חומרת אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור של חדר שמאל, כולל מדדים המודינמיים במאמץ, רמות פפטידים נטריאורטיים ותסמיני החולים.

מדגם המחקר כלל חולים עם פרפור פרוזדורים ואי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור, אשר עברו צנתור לב ימני ומבחן מאמץ לב-ריאה. אבחנה של אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור אושרה על-פי לחץ יתר בכלי הדם הריאתיים של 15 מ”מ כספית במנוחה ושל 25 מ”מ כספית ומעלה במאמץ. החולים חולקו באקראי לאבלציה של הפרעת הקצב לעומת טיפול תרופתי, עם הערכות חוזרות לאחר שישה חודשים.

התוצא העיקרי היה השינוי בשיא לחץ יתר בכלי הדם הריאתיים בזמן מאמץ לאורך המעקב.

המחקר כלל 31 חולים (גיל ממוצע של 66.1 שנים; 51.6% נשים; 80.6% עם פרפור פרוזדורים קבוע) אשר חולקו לאבלציה של פרפור פרוזדורים (16 חולים) או טיפול תרופתי (15 חולים). מאפייני הבסיס היו דומים בין הקבוצות.

לאחר שישה חודשים, אבלציה הפחיתה את שיא לחץ יתד בכלי הדם הריאתיים בהשוואה למצב בתחילת המחקר (מ-30.4 ל-25.4 מ”מ כספית, p<0.01). עוד תועד שיפור בשיא צריכת חמצן יחסית (מ-20.2 ל-23.1 מ”ל/ק”ג/דקה, p<0.01), ברמות NT-proBNP (מ-794 ל-141 ננוגרם/ליטר, p=0.04) ובמדד Minnesota Living with Heart Failure (מ-51 ל-16.6, p<0.01). לא תועדו הבדלים בזרוע הטיפול התרופתי.

לאחר האבלציה, מחצית מהחולים לא ענו עוד על הקריטריון להגדרת אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור על-בסיס קריטריוני צנתור לב ימני, זאת בהשוואה ל-7% מהחולים בזרוע הטיפול התרופתי (p=0.02).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בתועלת של אבלציה של פרפור פרוזדורים בחולים עם פרפור פרוזדורים ואי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור של חדר שמאל.

J Am Coll Cardiol HF, June 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה