צריכת אלכוהול גבוהה יותר מלווה בסיכון מוגבר להופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום (J Clin Oncol)

צריכה גבוהה יותר של משקאות אלכוהוליים מלווה בסיכון מוגבר להופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום, בפרט גידולים במעי גס דיסטאלי וממאירויות רקטאליות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מקוריאה, שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי להשוואת צריכת אלכוהול יומית ממוצעת ובחינת הקשר עם הסיכון להופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום בקרוב ל-5.7 מיליון מבוגרים מתחת לגיל 50 שנים, על-בסיס נתוני ה-Korean National Health Insurance Service.

היקף צריכת אלכוהול סווגה כדלקמן: ללא שתיית אלכוהול, שתיה קלה (עד 10 גרם ביום), מתונה (10-30 גרם ביום בגברים, 10-20 גרם ביום בנשים), או כבדה (30 גרם/יום ומעלה בגברים או 20 גרם/יום ומעלה בנשים).

התוצא העיקרי היה היארעות הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום שאובחנה לפני גיל 50 שנים. המודלים תוקננו לגיל, מין, הרגלי עישון, פעילות גופנית והכנסה, כמו גם למחלות רקע.

לאורך מעקב ממוצע של 7.4 שנים תועדו 8,314 מקרים של הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום.

בהשוואה לשתיית אלכוהול קלה, שתיה מתונה וכבדה לוו בסיכון מוגבר משמעותית להופעה מוקדמת של הממאירות (יחס סיכון מתוקן של 1.09 ושל 1.20, בהתאמה); בחלוקה לפי מגדר, החוקרים מדווחים כי הקשר היה מובהק סטטיסטית רק בקרב גברים.

בגברים, צריכת אלכוהול כבדה לעומת קלה לוותה בעליה של 26% בסיכון לסרטן מעי גס דיסטאלי, עליה של 17% בסיכון לסרטן רקטום ועליה של 29% בסיכון לסרטן מעי גס לא-מפורט (אך לא סרטן מעי גס פרוקסימאלי).

בנשים, צריכת אלכוהול מתונה לוותה בעליה של 47% בסיכון לסרטן מעי גס דיסטאלי. בקרב אלו שלא שתו אלכוהול, הסיכון לסרטן הרקטום היה נמוך ב-14%, בהשוואה לאלו ששתו מעט אלכוהול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי מחקר מבוסס-אוכלוסייה זה מספקים עדויות לכך שרמות גבוהות יותר של צריכת אלכוהול עשויות להביא לעליה בסיכון להופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום. דרושות התערבויות יעילות להפחתת צריכת אלכוהול בקרב מטופלים צעירים ולהתאים בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום לאלו בסיכון גבוה למחלה הממארת.

J Clin Oncol, June 14, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה