טיפול אמבולטורי בקטמין דרך הוריד עשוי להקל על כאב בחולים עם מיגרנה כרונית עמידה לטיפול (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AHS)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Headache Society עולה כי מתן תוך-ורידי של קטמין במרפאות עשוי להביא לשיפור משמעותי בעצימות כאב בחולים עם מיגרנה כרונית עמידה לטיפול תרופתי.

מטרת המחקר הייתה לבחון את ישימות מתן קטמין תוך-ורידי במרפאות אמבולטוריות, במקום במסגרת אשפוזית. לצורך כך, הם השלימו את המחקר הפרוספקטיבי, תצפיתי, הקטן שכלל שש נשים (גיל חציוני של 43 שנים) לאחר כישלון של 41.3 טיפולים תרופתיים, בממוצע, למניעת כאב ראש ו-34.3 תרופות, בממוצע, לטיפול בהתקף כאב ראש.

כל חולה קיבלה מינון ראשוני של 10 מ”ג של קטמין דרך הוריד לאורך 10 דקות בתנאי מרפאה. לאחר עשר דקות נוספות הושלמה הערכה של הכאב והתהליך חזר על עצמו עד להשגת תגובה משמעותית של הכאב, התפתחות תסמינים פסיכוטומימטיים או הגעה למינון של 80 מ”ג.

החוקרים מסבירים כי החולים זקוקים למינונים שונים אחד מהשני, חלק נדרשים למינונים נמוכים מאוד של 10 או 20 מ”ג ואחרים נדרשים למינון המלא של 80 מ”ג, זאת על-סמך נתונים ממחקרים קודמים שפורסמו בספרות הרפואית.

בכל שש הנשים תועדה תגובה חיובית, כאשר בחמש נשים דווח על שיפור של לפחות 50% בחומרת הכאב בהשוואה לחומרת הכאב טרם הטיפול ובשלוש נשים דווח על שיפור של לפחות 75% בחומרת הכאב. יתרה מזאת, העירוי נסבל היטב בסך הכול, כאשר תופעת הלוואי הנפוצה הייתה אירוע מבוקר וזמני של דיסוציאציה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים אקראיים ומבוקרי-פלסבו גדולים יותר, במטרה לקבוע את התועלת האמיתית של טיפול תוך-ורידי בקטמין וכן לבחון את ישימות משטרי טיפול מניעתי בתכשיר זה. הם מקווים כי ניתן יהיה למצוא מענה כלשהו או אפשרות טיפול חליפית לחולים אלו שנמצאו עמידים לאפשרויות טיפול שונות ומיצו את האמצעים הזמינים כיום.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AHS

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה