ההשפעה של טבעונות או צמחונות על פרופיל השומנים בדם (Eur Heart J)

הקפדה על דיאטה צמחונית או טבעונית מלווה בירידה בריכוז כולסטרול כולל, LDL ו-Apolipoprotein B, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה של מחקרים אקראיים שפורסמה בכתב העת European Heart Journal.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דיאטה מן הצומח הופכת יותר ויותר פופולארית בשנים האחרונות. כעת הם ביקשו להשלים סקירה שיטתית ומטה-אנליזה במטרה לקבוע את ההשפעה של דיאטה צמחונית או טבעונית על פרופיל השומנים בדם, כולל כולסטרול כלל, LDL, טריגליצרידים ו-Apolipoprotein B.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי PubMed ו-Embase וזיהו 30 מחקרים שפורסמו בין 1980 ועד אוקטובר 2022. הם כללו מחקרים אקראיים ומבוקרים שכימתו את ההשפעה של דיאטה צמחונית או טבעונית לעומת אוכלי-כל על פרופיל השומנים ורמות ליפופרוטאינים בדם במבוגרים מעל גיל 18 שנים.

בהשוואה לאוכלי-כל, דיאטה מן הצומח לוותה בריכוזים נמוכים יותר של כולסטרול כולל (הבדל ממוצע של 13.1 מ”ג/ד”ל), LDL (הבדל ממוצע של 11.6 מ”ג/ד”ל) ו-Apolipoprotein B (הבדל ממוצע של 12.92 מ”ג/ד”ל).

גודל ההשפעה של דפוס התזונה על פרופיל השומנים היה דומה במטופלים בגילאים שונים, ביבשות שונות, משך מחקר שונה, תכנית ההתערבות או מבנה המחקר.

החוקרים לא זיהו השפעה משמעותית של דפוס התזונה על רמות טריגליצרידים בדם.

החוקרים מסכמים וכותבים דיאטה מן הצומח עשויה להפחית את הנטל הטרשתי עקב ליפופרוטאינים אתרוגניים וכך להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

Eur Heart J, May 24, 2023

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

עתיד הטיפול בדיסליפידמיה

עתיד הטיפול בדיסליפידמיה

מקור: NEJM
פרופ' מוטי רביד
פרופ' מוטי רביד

דיסליפידמיה, בעיקר  ריכוז גבוה של LDL  יחסית ל־HDL, היא הגורם הדומיננטי להתפתחות מואצת של טרשת עורקים. בארצות המפותחות אוטם בשריר הלב, אירועים מוחיים ומחלת עורקים היקפיים נותרו עדיין גורם התחלואה והתמותה העיקרי

ג’ורנאל קלאב פדיאטרי: רמות כולסטרול שאינו HDL מילדות לבגרות והקשר בינו לאירועים קרדיווסקולרים (CME, JAMA)

ג’ורנאל קלאב פדיאטרי: רמות כולסטרול שאינו HDL מילדות לבגרות והקשר בינו לאירועים קרדיווסקולרים (CME, JAMA)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|01/07/2024

מחקר שפורסם בעת האחרונה ב-JAMA ביקש לבחון האם טיפול ברמות גבוהות של כולסטרול שאינו HDL מילדות לבגרות עשוי להפחית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים בעתיד. מתוך הגליון הראשון של מגזין הג’ורנאל קלאב המשולב.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן