האם צריכת איזופלבונים עשויה להפחית את הסיכון לסרטן שד? (Nutrients)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Nutrients עולה כי צריכת איזופלבונים עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות סרטן שד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים אפידמיולוגיים שהתמקדו בקשר בין צריכת איזופלבונים בתזונה ובין הסיכון לסרטן שד הצביעו על תוצאות סותרות. כעת הם השלימו מטה-אנליזה להערכת המחקרים האחרונים שבחנו את הנושא.

חיפוש שיטתית במאגרי Web of Science, PubMed ו-Embase הוביל לזיהוי שבעה מחקרי עוקבה ו-17 מחקרי מקרה-ביקורת שנכללו במטה-אנליזה.

מהשוואת הצריכה הרבה יותר של איזופלבונים לעומת הצריכה המעטה ביותר עלה כי הסיכון לסרטן שד היה נמוך ב-29% בנשים שצרכו כמות רבה של איזופלבונים (יחס סיכויים של 0.71, רווח בר-סמך 95% של 0.72-0.81). מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה עוד כי למצב המנופאוזה או סטטוס קולטנים לאסטרוגן לא הייתה השפעה משמעותית על הקשר בין צריכת איזופלבונים ובין הסיכון לסרטן שד.

כאשר צריכת איזופלבונים הייתה נמוכה מ-10 מ”ג/יום, לא תועדו השפעות על הסיכון לסרטן שד. הקשר ההפוך היה מובהק סטטיסטית במחקרי מקרה-ביקורת, אך לא במחקרי עוקבה.

במטה-אנליזה להערכת קשר מנה-תגובה על-בסיס נתונים ממחקרי עוקבה עלה קשר הפוך בין צריכת איזופלבונים ובין הסיכון לסרטן שד: עליה של 10 מ”ג ביום בצריכת איזופלבונים לוותה בירידה של 6.8% (יחס סיכויים של 0.932, רווח בר-סמך 95% של 0.90-0.96) וירידה של 3.2% (יחס סיכויים של 0.968, רווח בר-סמך 95% של 0.94-0.99) בסיכון להתפתחות סרטן שד בניתוח לפי REMR (או Robust Error Meta-Regression) או GLST (או Generalized Least Square Trend), בהתאמה.

במטה-אנליזה להערכת קשר מנה-תגובה של מחקרי מקרה-ביקורת עלה כי הקשר ההפוך לכל 10 מ”ג ביום של איזופלבונים לווה בירידה של 11.7% בסיכון לסרטן שד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי העדויות הזמינות מעידות כי צריכת איזופלבונים בדיאטה עשויה לסייע בהפחתת הסיכון להתפתחות סרטן שד.

Nutrients, May 21, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה