טיפול במעכבי SGLT-2 עשוי להפחית את הסיכון לאירוע מוחי בחולים עם סוכרת ופרפור פרוזדורים (J Am Heart Assoc)

טיפול בתרופות ממשפחת מעכבי SGLT-2 לווה בסיכון מופחת לאירוע מוחי בקרב חולים עם פרפור פרוזדורים וסוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ממחקרים בבעלי חיים עלה כי טיפול במעכבי SGLT-2 עשוי להפחית עקה חמצונית בתאי שריר הלב ולהביא לנסיגה בתהליכי רימודלינג של הלב. השפעות אלו עשויות להפחית את הסיכון להופעת פרפור פרוזדורים וסיבוכים משנית להפרעת הקצב. עם זאת, אין מחקרים להערכת ההשפעות הישירות של תרופות אלו על פרפור פרוזדורים ולא ידוע אם לתרופות אלו השפעה על הסיכון לאירוע מוחי או תסחיף סיסטמי בחולים עם סוכרת ופרפור פרוזדורים.

המחקר הנוכחי כלל 9,116 חולים עם משלב סוכרת ופרפור פרוזדורים ממדגם National Taiwan University עם חמש שנות מעקב (גיל ממוצע של 73 שנים, 61% גברים). החוקרים בחנו את הסיכון לתוצא עיקרי שכלל אירוע מוחי על-רקע טיפול במעכבי SGLT-2 במדגם מותאם של חולים שטופלו במעכבי SGLT-2 וחולים שלא קיבלו את הטיפול התרופתי.

חולים שנטלו Empagliflozin (ג’ארדיאנס) ו-Dapagliflozin (פורסיגה) נבחנו יחד. מאפייני הבסיס של החולים, כולל מדד CHA2DS2-VASc, היו דומים בין חולים שטופלו וחולים שלא טופלו בתרופה.

לאורך חמש שנות מעקב, שיעור האירועים המוחיים היה נמוך יותר בקרב מטופלים במעכבי SGLT-2, בהשוואה לאלו שלא קיבלו את הטיפול התרופתי (3.4% לעומת 4.3%, P=0.021).

לאחר תקנון למדד CHA2DS2-VASc, הטיפול במעכבי SGLT-2 לווה בירידה של כ-20% בסיכון לאירוע מוחי, בהשוואה לאי-מתן הטיפול התרופתי (יחס סיכון מתוקן של 0.80, רווח בר-סמך 95% של 0.64-0.99).

החוקרים מסכמים וכותבים כי זהו המחקר הראשון והגדול ביותר שבחן את הקשר בין טיפול במעכבי SGLT-2 ובין אירועים אמבוליים בקרב חולים עם סוכרת ופרפור פרוזדורים. מהנתונים עולה כי טיפול במעכבי SGLT-2 מלווה בסיכון מופחת לאירוע מוחי בתוך חמש שנים באוכלוסיית חולים זו.

J Am Heart Assoc, May 15, 2023

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה