מאפיינים דרמוסקופיים של ציפורניים פסוריאטיות והקורלציה עם חומרת המחלה (Dermatol Res Pract)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Dermatology Research and Practice עולה כי דרמוסקופיה עשויה לשמש ככלי יעיל לאבחנה מוקדמת של שינויים פסוריאטיים בציפורניים, אשר אינם תמיד גלויים לעין ומהווה כלי לא-פולשני וקל לשימוש לזיהוי שינויים בציפורניים בחולים אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פסוריאזיס של הציפורניים הינה מחלה כרונית מאתגרת העלולה להיות מלווה בפגיעה פסיכולוגית ותפקודית. מעורבות ציפורניים מתועדת ב-15-80% מהחולים עם פסוריאזיס, כאשר בחלק מהמקרים מדובר במעורבות מבודדות של הציפורניים.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את המאפיינים הדרמוסקופיים של פסוריאזיס של הציפורניים ואת הקורלציה עם חומרת המחלה.

מדגם המחקר כלל 50 חולים עם פסוריאזיס של הציפורניים. חומרת פסוריאזיס של העור ושל הציפורניים נקבעה באמצעות מדד PASI (או Psoriasis Area Severity Index) ומדד NAPSI (או Nail Psoriasis Severity Index). עוד הושלמה דרמוסקופיה של הציפורניים והמאפיינים תועדו ונותחו.

הממצאים הקליניים והדרמוסקופיים הנפוצים ביותר כללו גימום (Pitting) אשר תועדו ב-86% ואוניכוליזיס שתועדה ב-82% מהחולים. מבין כלל המאפיינים הדרמוסקופיים של פסוריאזיס של הציפורניים, רק הופעת פסים אורכיים והיפרקרטוזיס מתחת לציפורן היו נפוצים יותר משמעותית בחולים עם פסוריאזיס בדרגה בינונית-עד-חמורה, בהשוואה לחולים עם פסוריאזיס בדרגה קלה.

מהנתונים עולה קורלציה חיובית עם מדדי PASI, אך לא זוהתה קורלציה עם מדדי NAPSI ובדומה, לא זוהתה קורלציה משמעותית בין משך המחלה העורית ובין מדדי NAPSI.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על החשיבות האפשרית של דרמוסקופיה באבחנה של שינויים פסוריאטיים בציפורניים שאינם ניתנים לזיהוי בקלות.

Dermatol Res Pract. 2023 May 15

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה