טיפול משלים ב-Anastrozole למשך 5 או 10 שנים לאחר ניתוח בנשים עם סרטן שד חיובי לקולטנים להורמונים (J Clin Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי המשך טיפול משלים ב-Anastrozole (ארימידקס) לחמש שנים נוספות לאחר חמש שנות טיפול ראשוני ב-Anastrozole או Tamoxifen ולאחריו Anastrozole הינה גישת טיפול נסבלת היטב עם שיפור בהישרדות ללא מחלה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול במעכב ארומטאז למשך חמש שנים מהווה את גישת הטיפול הסטנדרטית במקרים של סרטן שד חיובי לקולטנים להורמונים בנשים לאחר-מנופאוזה. כעת הם ביקשו לבחון את ההשפעות של הארכת משך הטיפול לעשר שנים על ההישרדות ללא-מחלה.

החוקרים השלימו מחקר פרוספקטיבי, אקראי, רב-מרכזי, בשלב III, להערכת ההשפעות של הארכת משך הטיפול ב-Anastrozole למשך חמש שנים נוספות בנשים לאחר-מנופאוזה שהיו ללא עדות למחלה לאחר טיפול בן חמש שנים ב-Anastrozole בלבד או 2-3 שנות טיפול ב-Tamoxifen ולאחריו טיפול במשך 2-3 שנים ב-Anastrozole. הנשים חולקו באקראי ביחס 1:1 להמשך Anastrozole או למשך חמש שנים נוספות או להפסקת הטיפול התרופתי.

התוצא העיקרי היה הישרדות ללא-מחלה, כולל הישנות סרטן שד, ממאירויות ראשוניות נוספות, ותמותה מכל-סיבה.

מדגם המחקר כלל 1,697 נשים מ-117 מרכזים בין נובמבר 2007 ועד נובמבר 2012. נתונים לאורך המעקב היו זמינים עבור 1,593 נשים (787 נשים שהמשיכו בטיפול ההורמונאלי ו-806 שהפסיקו את הטיפול), כולל 144 נשים שקיבלו טיפול קודם ב-Tamoxifen ו-259 נשים שעברו ניתוח משמר שד ללא קרינה.

שיעורי ההישרדות ללא-מחלה לאחר חמש שנים עמדו על 91% באלו שהמשיכו בטיפול ההורמונאלי ועל 86% באלו שהפסיקו את הטיפול (יחס סיכון של 0.61, p<0.001). מהנתונים עולה כי הארכת משך הטיפול ב-Anastrozole הפחיתה את שיעורי היארעות הישנות מקומית (10 מקרים לעומת 27 מקרים, בהתאמה) וממאירויות ראשוניות נוספות (27 מקרים לעומת 52 מקרים, בהתאמה).

לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעורי ההישרדות ללא-מחלה הכוללים או בשיעורי הישרדות ללא מחלה מרוחקת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הארכת משך הטיפול ב-Anastrozole עשויה לשמש לשיפור התוצאות בנשים לאחר-מנופאוזה עם סרטן שד חיובי לקולטנים להורמונים.

J Clin Oncol, Apr 20, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה