יתר לחץ דם בגיל ההתבגרות מלווה בסיכון מוגבר לאירוע מוחי בגיל צעיר (Stroke)

מנתונים מישראל שפורסמו בכתב העת Stroke מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אבחנה של יתר לחץ דם במתבגרים מלווה בסיכון מוגבר לאירוע מוחי, בפרט אירוע מוחי איסכמי, במבוגרים צעירים.

ברקע למחקר מסבירים דר’ בוריס פישמן ושותפיו מהמרכז הרפואי שיבא בתל השומר כי יתר לחץ דם בבגרות הינו גורם סיכון מוכח-היטב לאירוע מוחי במבוגרים צעירים (לפני גיל 55 שנים) וההשפעות הרסניות עוד יותר בהשוואה לאירוע מוחי בגילאים מבוגרים יותר. עם זאת, אין נתונים רבים אודות הקשר בין יתר לחץ דם בגיל ההתבגרות ובין הסיכון לאירוע מוחי במבוגרים צעירים.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל מתבגרים בגילאי 16-19 שנים אשר עברו הערכה רפואית לפני שירות צבאי חובה בין 1985 עד 2013. כל מועמד לשירות השלים בדיקת סקר לזיהוי יתר לחץ דם, כאשר האבחנה אושרה לאחר בירור מקיף. התוצא העיקרי היה היארעות אירוע מוחי איסכמי והמורגי.

המדגם הסופי כלל כ-1.9 מיליון מתבגרים (58% בנים; גיל חציוני של 17.3 שנים).

מהנתונים עולה כי תוארו 1,474 (0.08%) אירועים מוחיים, רובם הגדול אירועים מוחיים איסכמיים (1,236 מקרים, 84%) בגיל חציוני של 43 שנים. מבין אלו, 18 (0.35%) אירעו ב-5,221 חולים עם היסטוריה של יתר לחץ דם בגיל ההתבגרות.

בקרב חולים עם אבחנה של יתר לחץ דם בגיל ההתבגרות תועד סיכון גבוה יותר מכפליים (יחס סיכון של 2.4, רווח בר-סמך 95% של 1.5-3.9) להיארעות אירוע מוחי לאחר תקנון למדד מסת גוף ומאפיינים סוציו-דמוגרפיים. תקנון נוסף לנוכחות סוכרת הדגים יחס סיכון של 2.1 (רווח בר-סמך 95% של 1.3-3.5).

החוקרים מדווחים על תוצאות דומות כאשר התוצא שנבחן היה אירוע מוחי איסכמי (יחס סיכון של 2.0, רווח בר-סמך 95% של 1.2-3.5). הממצאים היו עקביים בניתוח שכלל את כלל האירועים המוחיים או אירועים מוחיים איסכמיים בלבד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על יתר לחץ דם בגיל ההתבגרות הינו גורם סיכון לאירוע מוחי, בפרט אירוע מוחי איסכמי, בבגרות צעירה.

Stroke, May 4, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה