התועלת של אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 כנגד אי-ספיקת לב בחולים עם סוכרת מסוג 2   (Diabetes Obes Metab)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism עולה כי טיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 לא הפחית את הסיכון לתמותה או אשפוזים עקב אי-ספיקת לב בחולים עם סוכרת מסוג 2 ואי-ספיקת לב, אך עשוי למנוע הופעה חדשה של אי-ספיקת לב ותמותה בחולים עם סוכרת מסוג 2 ללא אי-ספיקת לב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תכשירים ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 עשויים להפחית את הסיכון לאירועים טרשתיים בחולים עם סוכרת מסוג 2 בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם. ההשפעה של אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 להפחתת אי-ספיקת לב אינה עקבית במחקרים שונים שכללו חולים עם סוכרת מסוג 2, כאשר מחקרים פרטניים בנושא לא היו בעלי עוצמה מספקת להערכת ההשפעה של אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 לפי אבחנה קודמת של אי-ספיקת לב. כעת הם ביקשו להשלים מטה-אנליזה במטרה לבחון את ההשפעה של אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 בחולים עם וללא היסטוריה של אי-ספיקת לב בחולים אמבולטוריים עם סוכרת מסוג 2.

התוצא העיקרי של המחקר היה משלב של אשפוזים עקב אי-ספיקת לב או תמותה קרדיווסקולארית.

הסקירה כללה 54,092 חולים עם סוכרת מסוג 2 משבעה מחקרים אקראיים ומבוקרים, מהם 8,460 חולים (16%) עם היסטוריה של אי-ספיקת לב. בהשוואה לפלסבו, תכשירים ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 לא הפחיתו את המשלב של אשפוזים עקב אי-ספיקת לב או תמותה קרדיווסקולארית בחולים עם היסטוריה של אי-ספיקת לב (יחס סיכון של 0.96, רווח בר-סמך 95% של 0.84-1.08), אך הפחיתו את התוצא הנ”ל בחולים ללא היסטוריה של אי-ספיקת לב (יחס סיכון של 0.84, רווח בר-סמך 95% של 0.76-0.92).

הטיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 לא הפחית את הסיכון לתמותה מכל-סיבה בחולים עם היסטוריה של אי-ספיקת לב (יחס סיכון של 0.98, רווח בר-סמך 95% של 0.86-1.11), אך הפחית את הסיכון לתמותה באלו ללא אי-ספיקת לב (יחס סיכון של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.79-0.92).

טיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 הפחית את הסיכון לאירועים טרשתיים ללא תלות בהיסטוריה של אי-ספיקת לב (יחס סיכון של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.75-0.97 באלו עם אי-ספיקת לב; יחס סיכון של 0.88, רווח בר-סמך 95% של 0.83-0.93 באלו ללא אי-ספיקת לב).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בתועלת של אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 במניעת הופעה חדשה של אי-ספיקת לב ותמותה בחולים עם סוכרת מסוג 2 ללא אי-ספיקת לב. הירידה באירועים טרשתיים עם אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 אינה תלויה באבחנה קודמת של אי-ספיקת לב. הם מציינים כי הטיפול בתרופות אלו לא הפחית את שיעור האשפוזים עקב אי-ספיקת לב או תמותה בחולים עם סוכרת מסוג 2 ואי-ספיקת לב.

Diabetes Obes Metab. 2023 Feb 1

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה