תוספי קרנוזין עשויים להפחית רמות סוכר בדם לאחר מבחן העמסת סוכר בחולים עם טרום-סוכרת וסוכרת מסוג 2 (מתוך אתר MexRxiv)

מנתונים שטרם עברו סיקור עמיתים ופורסמו באתר MedRxiv עולה כי נטילת תוספי קרנוזין למשך 14 שבועות הביאה להפחתת רמות סוכר בדם לאחר מבחן העמסת סוכר פומי בחולים עם טרום-סוכרת וסוכרת מסוג 2, אם כי לא תוארה השפעה על ריכוזי אינסולין או השמנת-יתר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קרנוזין הינו תוסף בטוח, זמין ומשתלם כלכלית, אשר נמכר במרבית המדינות ללא מרשם רופא, אשר במחקרים קודמים הפחית את רמות הסוכר בדם ולכן מדובר במועמד מבטיח לטיפול בטרום-סוכרת וסוכרת. מחקרים קודמים שבחנו את התועלת של קרנוזין לאיזון משק הסוכר היו מוגבלים לאור מספר משתתפים קטן וטיפול נלווה לעיתים קרובות בתרופות שונות להפחתת רמות הסוכר בדם.

במחקר הפרוספקטיבי הנוכחי נכללו 22 מבוגרים עם טרום-סוכרת ו-21 מבוגרים עם סוכרת מסוג 2, אשר חולקו באקראי לנטילת 1 גרם של קרנוזין פעמיים ביום או פלסבו תואם, אשר ניתנו למשך 14 ימים.

החוקרים גייסו משתתפים מהקהילה המקומית, אשר לא קיבלו טיפול תרופתי כנגד סוכרת, או נטלו מטפורמין בלבד. התוצא העיקרי של המחקר היה רמות הסוכר בדם, כפי שנקבע שעתיים לאחר מבחן העמסת סוכר 75 גרם.

שיעורי ההיענות לנטילת הטבליות עמדו על 100%, הן בקבוצת ההתערבות והן בקבוצת הביקורת.

בהשוואה למשתתפים בקבוצת הביקורת אשר נטלו פלסבו, בקרב אלו שנטלו תוספי קרנוזין תועדה ירידה משמעותית ברמות סוכר בדם, אשר עמדה בממוצע על 28.8 מ”ג/ד”ל לאחר 90 דקות ועל 25.2 מ”ג/ד”ל לאחר 120 דקות. טיפול בתוספי קרנוזין לווה גם בירידה ממוצעת של 59.4 מ”ג/ד”ל בשטח מתחת לעקומת רמות סוכר במהלך שעתיים מעקב לאחר העמסת סוכר. שינויים אלו לא היו תלויים באבחנת סוכרת, השמנה, או נטילת מטפורמין.

לא תועדו שינויים במדדים אחרים של סוכר או אינסולין או במדדי תנגודת לאינסולין, רגישות לאינסולין, או תפקוד תאי ביתא.

לאחר 14 שבועות, מדד מסת הגוף ירד בממוצע ב-0.74 ק”ג/מ2 בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת., אך ההבדל לא נותר מובהק סטטיסטית לאחר תקנון לערפלנים אפשריים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בתועלת של תוספי קרנוזין לשיפור איזון גליקמי ורמות אינסולין במבוגרים עם טרום-סוכרת וסוכרת, לצד השפעות חיוביות אחרות על המצב הבריאותי. נתונים תומכים ביעילות המבטיחה של תוספים אלו בחולים עם סוכרת מסוג 2 או טרום-סוכרת ולמניעת הופעת סוכרת, בפרט מאחר ולתוספי קרנוזין השפעה מגנה מפני מחלות לב וכלי דם ותהליכים דלקתיים על-רקע סוכרת.

מתוך אתר MexRxiv

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה