תרגילי טאי צ’י עשויים להביא לשיפור תפקוד קוגניטיבי בחולים עם סוכרת מסוג 2 (JAMA Netw Open)

בקרב קשישים עם סוכרת מסוג 2 וליקוי קוגניטיבי קל, תרגילי טאי צ’י עשויים להביא לשיפור התפקוד הקוגניטיבי טוב יותר מהליכה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוכרת מסוג 2 והפרעה בתפקוד קוגניטיבי הן הפרעות נפוצות מאוד בקשישים. מחקרים קודמים דיווחו כי ליקוי קוגניטיבי קל מופיע בקרוב למחצית מהחולים עם סוכרת מסוג 2 וכן כי פעילות גופנית עשויה להשפיע לטובה על התפקוד הקוגניטיבי.

אימוני טאי צ’י הפכו פופולאריים יותר ויותר כאימון גוף-נפש, העשוי להביא לשיפור בריאות המוח. עם זאת, אין מחקרים להערכת ההשפעה של תרגילים אלו בהשוואה להליכה על התפקוד הקוגניטיבי בקשישים עם סוכרת מסוג 2 וליקוי קוגניטיבי קל.

החוקרים השלימו מחקר אקראי להשוואת ההשפעות של תרגילי טאי צ’י לעומת הליכה בארבעה ערים בסין. המחקר כלל 328 מבוגרים בגילאי 60 שנים ומעלה (50.9% נשים) עם אבחנה של סוכרת מסוג 2 וליקוי קוגניטיבי קל.

המשתתפים חולקו באקראי ביחס 1:1:1 לקבוצת תרגילי טאי צ’י (107 חולים), קבוצת הליכה (110 חולים) או קבוצת ביקורת (111 חולים). שתי קבוצות האימונים כללו אימון במשך שעה, שלוש פעמים בשובע, למשך 24 שבועות. כל שלוש הקבוצות השלימו גם הדרכה בת 30 דקות בנושא סוכרת אחת לארבעה שבועות, לאורך 24 שבועות.

לאחר 24 שבועות, הן אימוני טאי צ’י והן אימוני הליכה לוו בשיפור מדדי MoCA (או Montreal Cognitive Assessment), בהשוואה לקבוצת הביקורת. השפעות הטיפול היו דומות בכל קבוצה לאחר שהחוקרים השלימו תקנון לצריכה קלורית ופעילות גופנית.

למרות שלא תוארו הבדלים במדדי MoCA בין אימוני טאי צ’י ובין הליכה לאחר 24 שבועות, השינוי הממוצע בקבוצת אימוני טאי צ’י היה גדול יותר, בהשוואה לקבוצת הליכה. עם זאת, מניתוח לפי כוונה לטפל, החוקרים מצאו כי לאחר 36 שבועות מעקב, בקבוצת תרגילי טאי צ’י תועדו מדדי MoCA טובים יותר בהשוואה לאימוני הליכה (24.67 לעומת 23.84, בהתאמה) עם הבדל בין הקבוצות של 0.84 נקודות (רווח בר-סמך 95% של 0.02-1.66).

החוקרים מסכמים וכותבים כי תרגילי טאי צ’י עדיפים על הליכה לשיפור התפקוד הקוגניטיבי בקשישים עם ליקוי קוגניטיבי קל וסוכרת מסוג 2.

JAMA Netw Open, April 2023

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה