טיפול פומי משולב ב-Hydrochlorothiazide ו-Lisinopril לעומת Nifedipine לטיפול ביתר לחץ דם לאחר לידה (Am J Obstet Gynecol)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Obstetrics & Gynecology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר פיילוט, מהן עולה כי בנשים עם יתר לחץ דם לאחר לידה, משלב Hydrochlorothiazide עם Lisinopril הוביל לאיזון לחץ דם טוב יותר בטווח הקצר, בהשוואה ל-Nifedipine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול במעכבי ACE ומשתנים אינו משמש באופן מספק לטיפול בנשים עם יתר לחץ דם לאחר-לידה בשל הטרטוגניות של תכשירים אלו בזמן היריון. מטרתם כעת הייתה לבחון את תוצאות משלב Hydrochlorothiazide עם Lisinopril לאיזון לחץ הדם בטווח הקצר, בהשוואה לטיפול ב-Nifedipine, בנשים לאחר-לידה עם יתר לחץ דם וצורך בטיפול תרופתי.

החוקרים השלימו מחקר פיילוט אקראי ומבוקר בין אוקטובר 2021 ועד יוני 2022, אשר כלל נשים עם יתר לחץ דם כרוני או הפרעות יתר לחץ של היריון עם שתי מדידות לחץ דם סיסטולי של 150 מ”מ כספית ומעלה ו/או מדידות לחץ דם דיאסטולי של 100 מ”מ כספית ומעלה בתוך 72 שעות לאחר הלידה. המשתתפות חולקו באקראי לקבלת משלב Hydrochlorothiazide עם Lisinopril או Nifedipine לאחר סיווג הנשים לפי האבחנה (יתר לחץ דם כרוני לעומת הפרעת יתר לחץ דם של היריון).

התוצא העיקרי היה שיעורי יתר לחץ דם בשלב 2 (לחץ דם סיסטולי של 140 מ”מ כספית ומעלה ו/או לחץ דם דיאסטולי של 90 מ”מ כספית ומעלה) כפי שנקבע לפי ניטור לחץ דם ביתי לאחר 7-10 ימים מהלידה או בעת אשפוז חוזר לבית החולים לאיזון לחץ דם. התוצאים המשניים כללו תחלואה אימהית חמורה (אחד מהבאים: אשפוז ביחידת טיפול נמרץ, המוליזה, אירוע מוחי, קרדיומיופתיה, או תמותה אימהית), צורך בטיפול תוך-ורידי לאחר הקצאה אקראית, משך האשפוז, לחץ הדם במהלך ביקור ראשון במרפאה, היענות לטיפול תרופתי ותופעות לוואי.

מחקר פיילוט עם 70 משתתפות תוכנן לאור הנתונים המוגבלים אודות משלב Hydrochlorothiazide עם Lisinopril בטיפול לאחר-לידה.

מבין 111 המשתתפות המתאימות, 70 נשים (63%) הסכימו לקחת חלק במחקר וחולקו באקראי: 31 קיבלו משלב Hydrochlorothiazide עם Lisinopril ו-36 טופלו ב-Lisinopril; 3 נשים הסירו את הסכמתן לאחר ההקצאה האקראית. החוקרים לא הצליחו לאסוף נתונים אודות התוצא העיקרי ב-9 משתתפות (12.8%).

שיעורי התוצא העיקרי עמדו על 27% מהמשתתפות בזרוע הטיפול במשלב Hydrochlorothiazide עם Lisinopril וב-43% מהמשתתפות בזרוע Nifedipine (סיכון יחסי מתוקן של 0.74, רווח בר-סמך 95% של 0.40-1.31).

מניתוח סטטיסטי עלתה סבירות אחורית של 85% לירידה בשיעורי התוצא העיקרי עם משלב Hydrochlorothiazide עם Lisinopril לעומת טיפול ב-Nifedipine. לא תועדו הבדלים בתוצאים המשניים או בתופעות לוואי של הטיפול התרופתי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בתועלת של משלב Hydrochlorothiazide עם Lisinopril לאיזון יתר לחץ דם לאחר לידה. הם קוראים להשלים מחקרים גדולים יותר לאישור ממצאי המחקר הנוכחי.

Am J Obstet Gynecol, Feb 11, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה