ריכוז גבוה של אינסולין בדם טבורי מלווה בלחץ דם גבוה בצאצא (Hypertension)

ריכוזי אינסולין גבוהים בדם בחבל הטבור עשויים להיות מלווים בסיכון מוגבר ליתר לחץ דם בצאצא, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Hypertension. עוד עולה מהמחקר כי הסיכון הגדול ביותר ללחץ דם תועד בקרב פגים.

מדגם המחקר כלל 951 זוגות אם-ילד כאשר הילדים נולדו והיו במעקב במרכז רפואי בוסטון בין 1998 ועד 2012. דם טבורי נאסף מיד לאחר הלידה (חציון ריכוז אינסולין בדם טבורי עמד על 12.1 יחידות בינלאומיות/מ”ל).

לחץ הדם בילד נקבע במהלך ביקורי מעקב בין הגילאים 3 עד 18 שנים (גיל חציוני של 10.6 שנים).

החוקרים מדווחים על קשר חיובי בין ריכוז אינסולין בדם טבורי ובין לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי בצאצא בגילאי 3 עד 18 שנים. בהשוואה לשלישון התחתון של ריכוז אינסולין בדם טבורי, ריכוז אינסולין בשלישון העליון לווה בעליה של 5.18% בערכי לחץ דם סיסטולי (p=0.002), עליה של 4.29% במדדי לחץ דם דיאסטולי (p=0.001) ועליה של למעלה ב-50% בסיכון ליתר לחץ דם (יחס סיכויים של 1.62, p<0.001).

הקשר בין ריכוז אינסולין בדם טבורי ובין הסיכון ליתר לחץ דם היה הבולט ביותר בקרב ילדים שנולדו פגים (p=0.048).

ממצאי המחקר תומכים בחשיבות האפשרית של תנגודת לאינסולין בהתפתחות מוקדמת של יתר לחץ דם. הם ממליצים על בדיקות סקר לרמות אינסולין בלידה ביילודים בסיכון גבוה ליתר לחץ דם או מחלות לב וכלי דם, דוגמת פגים, כך שניתן יהיה להשלים מעקב הולם ולהתחיל בטיפול במידת הצורך.

ממצאי המחקר מעידים כי התקופה שסביב הלידה מהווה חלון זמנים קריטי להתערבות במטרה למנוע התפתחות יתר לחץ דם בגיל מבוגר יותר.

Hypertension, Mar 13, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה