טיפול במעכבי תעלות מימן עשוי לשפר הישרדות חולי סקלרודרמה עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית (Rheumatology)

טיפולך במעכבי תעלות מימן (Proton Pump Inhibitors) עשוי לשפר את שיעורי ההישרדות הכוללים ושיעורי ההישרדות ללא-התקדמות מחלה בחולים מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע Systemic Sclerosis, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Rheumatology. עוד עולה מהנתונים כי לאבחנה של החזר קיבה-וושט אין השפעה על הישרדות החולים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין טיפול במעכבי תעלות מימן או החזר קיבה-וושט ובין תוצאות מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית ל-Systemic Sclerosis. הם השלימו מחקר רטרוספקטיבי שכלל חולים בגילאי 18 שנים ומעלה משנת 2003 ועד היום. הם כללו שתי סדרות של חולים: הראשונה כללה את כל החולים עם אבחנה של Systemic Sclerosis או מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע Systemic Sclerosis ואת כל הביקורים במרפאה ממועד האבחנה; הסדרה השנייה כללה תת-קבוצה של הראשונה בה נכללו כלל החולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע Systemic Sclerosis ואת כל הביקורים מאז אבחנת מחלת הריאות.

התוצא העיקרי היה ההישרדות הכוללת, אשר הוגדרה כהישרדות מהאבחנה הראשונית של Systemic Sclerosis או מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע Systemic Sclerosis ועד לתמותה. החוקרים בחנו עוד את ההישרדות ללא-התקדמות מחלה, אשר הוגדרה ממועד האבחנה של Systemic Sclerosis, או של מחלת ריאות אינטרסטיציאלית, ועד להתקדמות מחלה או תמותה.

מדגם המחקר כלל 4,306 חולים עם Systemic Sclerosis ו-1,931 חולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע Systemic Sclerosis. בקרב חולים אלו, מחלת החזר קיבה-וושט תועדה ב-63% מהחולים עם Systemic Sclerosis וב-62% מאלו עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע Systemic Sclerosis. בשתי קבוצות המחקר, החוקרים לא זיהו קשר בין מחלת החזר קיבה-וושט ובין הישרדות כוללת או הישרדות ללא-התקדמות מחלה.

עם זאת, בקרב חולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע Systemic Sclerosis, בהשוואה לחולים שלא קיבלו טיפול בתרופות אלו, טיפול במעכבי תעלות מימן לווה בהישרדות כוללת טובה יותר לאחר שנה אחת, (98.4% לעומת 90.8%, בהתאמה) ולאחר חמש שנים (91.4% לעומת 70.9%, בהתאמה).

בקרב חולים שטופלו במעכבי תעלות מימן תועדו עוד שיעורי הישרדות ללא-התקדמות מחלה שהיו טובים יותר, בהשוואה לחולים שלא טופלו במעכבי תעלות מימן, הן לאחר שנה אחת (95.9% לעומת 86.4%, בהתאמה) והן לאחר חמש שנים (66.8% לעומת 45.9%, בהתאמה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שמחלת החזר קיבה-וושט אינה משפיעה על הישרדות חולים עם Systemic Sclerosis או אלו עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע Systemic Sclerosis, מהנתונים אלו כי טיפול במעכבי תעלות מימן מלווה בשיעורי הישרדות כוללים ושיעורי הישרדות ללא-התקדמות מחלה שהם טובים יותר בקרב חולים עם מחלת הריאות.

Rheumatology, Jan 27, 2023

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה