מה המשמעות של מעקב הדמייתי במטופלים עם דלקת מפרקים שגרונית ופסוריאטית? (2023 Rheumatology Winter Clinical Symposium)

מומחים לראומטולוגיה סוברים כי בדלקת מפרקים שגרונית (RA) ו/או פסוריאטית (PsA), מעקב הדמייתי עשוי להראות התקדמות פתולוגית, אך ללא השפעה על החלטות טיפוליות

בכנס לראומטולוגיה Rheumatology Winter Clinical Symposium שהתקיים ב-2023, המומחים התלבטו בשאלה האם מעקב צילומי רנטגן מועיל עבור מטופלים עם דלקת מפרקים שגרונית (RA) או דלקת מפרקים פסוריאטית (PsA). למרות הטיפול שמוצע כיום, צילומי המעקב עדיין עלולים להראות התקדמות פתולוגית, עם זאת, ייתכן והתקדמות זו לא תשפיע על החלטות טיפוליות.

ד”ר אלווין וולס, מנהל המחלקה לראומטולוגיה ב-Advocate Aurora Health בפרנקלין, טען שצילומי הרנטגן משקפים את ההיסטוריה הפתולוגית של המפרקים ויכולים להחמיר עם הזמן, בהתאם לפעילות המחלה ולחומרתה. כמו כן הוא הוסיף ש”במחלות אלו אין הפוגה מלאה, אך  השילוב של הפוגה קלינית, הפוגה מעבדתית והפוגה הדמייתית מביאה את המטופלים למצב הטוב ביותר האפשרי”. לדבריו, מחקר BARFOT העריך 1,938 מטופלים עם RA – שתי קבוצות בשתי נקודות זמן שונות, בין השנים 1992-1999 ובין השנים 2000 ל-2006. המחקר הראה שהטיפולים הפעילים יותר בשנות ה-2000 לא הביאו לשיפור בשאלון הערכת בריאות (HAQ) ובציוני הכאב בהשוואה למטופלים שטופלו בשנות ה-90. ד”ר וולס הסביר כי הסיבה לכך היא שהרופאים ביצעו מעקב סדור אחר המטופלים ויכלו לראות את התקדמות המחלה בצילומי הרנטגן. דבר זה דומה למעקב אחר רמות אנטיגן ספציפיות לערמונית שמשמשות בבדיקת סרטן הערמונית והמוגלובין A1c שנמדד במעקב אחר סוכרת.

חלק מהמומחים בכנס טענו שלמרות הטיפולים היעילים ב-RA ו- PsA, “אף אחד מהטיפולים כיום לא מראה יכולת במניעת התקדמות הדמייתית”. ד”ר רוי מ. פליישמן, פרופסור קליני לרפואה באוניברסיטת טקסס ומנהל שותף של מרכז המחקר הקליני Metroplex, אמר כי “אם המחלה אינה בהפוגה, צילום הרנטגן לא ישנה את דרך הפעולה”.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה