איזון אינטנסיבי של לחץ הדם עשוי לדחות טיפול כלייתי חליפי בחולים עם מחלת כליות כרונית מתקדמת (J Am Soc Nephrol)

איזון אינטנסיבי של לחץ הדם בחולים עם מחלת כליות כרונית בשלב 4-5 עשויה לדחות צורך בטיפול כלייתי חליפי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Society of Nephrology.

הנחיות ה-KDIGO (או Kidney Disease Improving Global Outcomes) לאחרונה שינו את ההמלצות לטיפול בכלל החולים עם מחלת כליות כרונית ליעד לחץ דם סיסטולי נמוך מ-120 מ”מ כספית במרפאה. נכון להיום, אין מחקרים רבים להערכת תוצאות איזון אינטנסיבי של לחץ הדם בחולים בסיכון גבוה מאוד להתקדמות לכשל כלייתי וצורך בטיפול כלייתי חליפי, דוגמת חולים עם מחלת כליות כרונית בשלב 4-5 או עם אלבומינוריה חמורה.

במסגרת המחקר אספו החוקרים נתונים אודות 5,823 חולים עם קצב פינוי גלומרולארי משוער נמוך מ-60 מ”ל/דקה במטרה לקבוע את ההשפעות של איזון לחץ דם אינטנסיבי על התפקוד הכלייתי או התמותה. באופן ספציפי, החוקרים השוו את ההשפעות בחולים עם מחלת כליות כרונית בשלב 4-5 אל מול התוצאות בחולים עם מחלת כליות כרונית בשלב 3.

הנתונים ששימשו למחקר נאספו משבעה מחקרים קודמים: Modification of Diet in Renal Disease Trial, African American Study of Kidney Disease and Hypertension, Action to Control Cardiovascular Risk in Diabetes, Systolic Blood Pressure Intervention Trial, Secondary Prevention of Small Subcortical Strokes Trial, Effect of Strict Blood Pressure Control and ACE inhibition on the Progression of Chronic Renal Failure in Pediatric Patients ומחקר Ramipril in Efficacy in Nephropathy.

ניתוח סטטיסטי שימש להערת הקורלציה בין ההקצאה האקראית במחקר ובין הסיכון לטיפול כלייתי חליפי.

בסיכומו של דבר, 526 חולים נדרשו לטיפול כלייתי חליפי במהלך המחקר המקורי ו-382 חולים הלכו לעולמם. למרות שלא תועדה השפעה משמעותית, איזון אינטנסיבי של לחץ הדם בהשוואה לאיזון סטנדרטי של לחץ הדם לווה בסיכון נמוך יותר לטיפול כלייתי חליפי ותמותה בניתוח לא-מתוקן. החוקרים זיהו השפעה של קצב הפינוי הגלומרולארי ההתחלתי על תוצאות ההתערבות לאיזון לחץ הדם.

בהשוואה לאיזון סטנדרטי של לחץ הדם, החוקרים זיהו קורלציה בין איזון אינטנסיבי של לחץ הדם ובין ירידה של 20% בסיכון לתוצא הכלייתי בחולים עם מחלת כליות כרונית בשלב 4-5, אך לא בחולים עם מחלת כליות כרונית בשלב 3.

החוקרים כותבים כי למרות שמדובר בניתוח פוסט-הוק, אין עדות לנזק באוכלוסייה זו בסיכון גבוה לסיבוכים כלייתיים ותמותה. עם זאת, הם מודעים לכך שדרושים מחקרים גדולים נוספים לאישור הממצאים וקוראים להתמקד באוכלוסיות חולים בסיכון גבוה להתקדמות לטיפול כלייתי חליפי.

J Am Soc Nephrol, Dec 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה