נטילה סדירה של תוספי ויטמין D עשויה להפחית את הסיכון למלנומה (Melanoma Research)

בקרב מבוגרים המקפידים על נטילת תוספי ויטמין D סיכון נמוך משמעותית לאבחנה של מלנומה ממארת או כל סוג של ממאירות עורית, בהשוואה לאלו שאינם נוטלים תוספים אלו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מפינלנד שפורסמו בכתב העת Melanoma Research. עוד עולה מגמה של תועלת גם עם נטילה לסירוגין של תוספים אלו.

מדגם המחקר כלל 498 חולים בגילאי 21-79 שנים שטופלו במרפאות עור ודיווחו על שימוש קבוע בתוספי ויטמין D. מבין אלו, ב-295 הייתה היסטוריה של ממאירות עורית בהווה או בעבר, כאשר 100 חולים אובחנו עם מלנומה, 213 אובחנו עם BCC (או Basal Cell Carcinoma), 41 אובחנו עם SCC (או Squamous Cell Carcinoma). בנוסף, 70 חולים אחרים אובחנו עם ממאירות באתר אחר, כולל שד, ערמונית, כליה, שלפוחית, מעי וממאירויות המטולוגיות.

תת-קבוצה של 96 חולים עם דיכוי חיסוני נבחנו בנפרד. 402 החולים האחרים סווגו על-פי דיווח-עצמי אודות שימוש בתוספי ויטמין D פומיים: 99 חולים לא נטלו תוספים אלו, 126 נטלו תוספים אלו לסירוגין ו-177 חולים נטלו תוספי ויטמין D בקביעות.

החוקרים זיהו קשר בין שימוש סדיר בוויטמין D ובין רמת השכלה גבוהה יותר (P=0.032), מספר קטן יותר של שנות חפיסה (P=0.001) וחשיפה תדירה יותר לחדרי שמש (p=0.002).

לא תועד קשר משמעותי בין נטילת ויטמין D ובין נגעי Actinic Keratoses, נבוסים, BCC או SCC, מדד מסת גוף, או חשיפה במהלך החיים לאור שמש או כוויות שמש. עם זאת, תועדו קשרים בין שימוש סדיר בתוספי ויטמין D ובין היארעות נמוכה יותר של מלנומה וממאירויות אחרות.

החוקרים מדווחים כי מספר קטן יותר של מבוגרים שדיווחו על נטילה קבועה של תוספי ויטמין D בקבוצת החולים עם אבחנה בעבר או בהווה של מלנומה, בהשוואה לאלו שלא נטלו ויטמין D (18.1% לעומת 32.3%, p=0.021), או כל סוג של סרטן עור (62.1% לעומת 74.7%, p=0.027).

בקרב אלו שדיווחו על נטילה סדירה של התוספים תועד סיכון נמוך ב-55% לאבחנה בעבר או בהווה של מלנומה (יחס סיכויים של 0.447, p=0.016), כאשר נטילה לסירוגין של התוספים לוותה בירידה לא-מובהקת של 46% בסיכון לממאירות העורית (יחס סיכויים של 0.540, p=0.08).

באשר לסיכון לכל סוג של סרטן עור, נטילת ויטמין D בקביעות לוותה בסיכון מופחת בהשוואה לא-נטילת התוספים (יחס סיכויים של 0.478, p=0.032).

תוצאות מעט דומות דווחו כאשר החוקרים בחנו את תת הקבוצה של חולים עם דיכוי חיסוני, אם כי הם מציינים כי מספר החולים בקבוצה זו היה קטן.

ממצאי המחקר מעידים כי הקפדה על נטילת תוספי ויטמין D מלווה בסיכון מופחת למלנומה ולממאירויות עוריות אחרות.

 

Melanoma Research, Dec 28, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

 

 

 

 

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה