האם ניתוח בריאטרי עשוי להפחית את הסיכון לממאירויות במערכת העיכול? (JAMA Surg)

ניתוח בריאטרי אינו מעלה את הסיכון לממאירות של הוושט או הקיבה ולמעשה, מנתונים חדשים שפורסמו כתב העת JAMA Surgery, אף עשוי להפחית את הסיכון לממאירויות אלו.

החוקרים מסבירים כי מדובר בפרדוקס קליני, שכן פרוצדורה הידועה כמעלה את הסיכון למחלת החזר קיבה-וושט, עם סיכון להתפתחות אדנוקרצינומה של וושט דיסטאלי וצומת וושט-קיבה, עשויה להגן על החולים מפני ממאירויות וושט-קיבה.

המחקר התבסס על נתונים ארציים מצרפת להשוואת היארעות סרטן וושט וקיבה במדגם שכלל 303,709 משתתפים, בעיקר נשים, עם השמנת-יתר, אשר עברו ניתוח בריאטרי, כמו גם קבוצה תואמת של 605,140 מבוגרים עם השמנה שלא עברו את הניתוח.

גיל המשתתפים הממוצע נע סביב 40 שנים ומשך המעקב הממוצע עמד על 6 שנים בקבוצת ההתערבות ועל 5.6 שנים בקבוצת הביקורת. מהנתונים עולה כי 337 חולים אובחנו עם ממאירות וושט-קיבה – 83 מאלו לאחר ניתוח בריאטרי ו-254 מהביקורות. סרטן קיבה היה נפוץ כפליים יותר מסרטן הוושט (225 לעומת 112 חולים).

שיעורי היארעות סרטן וושט-קיבה היו גבוהים יותר בקבוצת הביקורת, בהשוואה לקבוצת הניתוח הבריאטרי – 6.9 לעומת 4.9 מקרים ל-100,000 אנשים בכל שנה, עם יחס שיעורי היארעות של 1.42 (p=0.005).

ניתוח בריאטרי לווה בירידה של 24% בסיכון לסרטן וושט-קיבה (יחס סיכון של 0.76, p=0.03) וירידה של 40% בסיכון לתמותה הכוללת באשפוז, אשר הוגדרה ככל מקרה תמותה במהלך האשפוז וללא תלות בסיבה (יחס סיכון של 0.60, p<0.001).

החוקרים לא מצאו הבדל משמעותי בתוצאי מחלות ממאירות וסוג פרוצדורה בריאטרית, אשר כללו ניתוח שרוול קיבה, ניתוח מעקף קיבה וניתוח טבעת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מכלול הנתונים מעיד כי ניתן להשלים ניתוח בריאטרי לטיפול בהשמנה חמורה ללא חשש מפני עליה בסיכון לסרטן הוושט או הקיבה. למרות העדויות המבטיחות אודות ניתוחים אלו, דרושים מחקרים גדולים יותר על-מנת להבין טוב יותר את התהליכים הפתופיזיולוגיים של פרוצדורת בריאטריות.

 

JAMA Surg, Jan 11, 2023

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה