עליה לאחר מנופאוזה בסיכון למחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול (Menopause)

אישה בגיל המעבר

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Menopause עולה כי קיים קשר בין מצב מנופאוזה ובין הסיכון למחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, כאשר בנשים לאחר-מנופאוזה תועד סיכון גדול כפליים, בהשוואה לנשים לפני-מנופאוזה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השכיחות של מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול הרבה יותר גבוהה בגברים לעומת נשים בגיל הפוריות (38% לעומת 21%). עם זאת, בנשים לאחר-מנופאוזה שכיחות גבוהה יותר לעומת גברים. עם זאת, מחקרים קודמים הצביעו על תוצאות סותרות באשר לשאלה אם מצב לאחר-מנופאוזה הינו גורם סיכון בלתי-תלוי למחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול לאור ערפלנים רבים אפשריים, דוגמת רקמת שומן ויסראלי, רמות סוכר בדם ופרופיל שומנים.

החוקרים השלימו מטה-אנליזה שכללה 12 מחקרי חתך במאגרי Embase, MEDLINE ו-Web of Science עד ינואר 2022. הם התמקדו במחקרים שכללו קבוצת נשים לאחר-מנופאוזה וקבוצה של נשים לפני-מנופאוזה ודיווחו על מספר המשתתפות בכל קבוצה עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול או דיווחו על יחס הסיכויים למחלת כבד שומני לפי מצב מנופאוזה.

שני מחקרים שלא דיווחו על מספר הנשים לפני-מנופאוזה ולאחר-מנופאוזה נכללו בסקירה, אך יתר המחקרים דיווחו על 12,117 נשים לפני-מנופאוזה ו-7,800 נשים לאחר-מנופאוזה. לפחות 2,084 נשים לפני-מנופאוזה ו-2,670 נשים לאחר-מנופאוזה אובחנו עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול.

מטה-אנליזה הדגימה כי בנשים לאחר-מנופאוזה תועד סיכון גבוה יותר מכפליים למחלת כבד שומני, בהשוואה לנשים לפני-מנופאוזה (יחס סיכויים של 2.37, רווח בר-סמך 95% של 1.99-2.82).

מבין שישה מחקרים שכללו תקנון לגיל וגורמים מטבוליים, הסיכוי למחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול בקרב נשים לאחר-מנופאוזה היה דומה לזה שנקבע במטה-אנליזה כולה (יחס סיכויים של 2.19, רווח בר-סמך 95% של 1.73-2.78).

החוקרים מציינים כי המחקרים לא כללו נתונים אודות טיפול הורמונאלי.

מאחר ואסטרוגן משחק תפקיד בפיזור רקמת שומן, מטבוליזם סוכר, קליטת חומצות שומן חופשיות מרקמת שומן לכבד והתקדמות של מחלת כבד שומני לפיברוזיס כבדי, החוקרים מציעים כי חסר אסטרוגן עשוי להוות את ההסבר לסיכון המוגבר להתפתחות כבד שומני לאחר מנופאוזה.

החוקרים מדגישים את חשיבות השלמת מחקרים נוספים במטרה לאשר את הקשר הסיבתי בין מצב מנופאוזה ובין מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול.

Menopause, Jan 2023

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה