השפעות תרפויטיות של תוסף בוטיראט על השמנת יתר בילדים – מחקר קליני אקראי (JAMA Netw. Open)

מחקר חדש שפורסם ב-JAMA Network Open מצביע על יעילות תיסוף בוטיראט פומי בטיפול בהשמנת יתר בילדים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השמנת יתר בילדים מהווה נטל בריאותי המעלה צורך באסטרטגיות אפקטיביות חדשות. ייצור נמוך של בוטיראט (butyrate), חומצת שומן קצרת-שרשרת, על ידי חיידקים במעי נקשר בעבר להשמנת יתר.

מטרת המחקר היתה לקבוע האם מתן תוסף בוטיראט פומי בנוסף לטיפול המקובל הינו אפקטיבי בטיפול בהשמנת יתר בילדים.

מדובר במחקר אקראי, עם סמיות מרובעת, מבוקר-פלסבו, שבוצע מנובמבר 2020 עד דצמבר 2021 במרכז רפואי גדול באיטליה. השתתפו במחקר ילדים בגילאי 5 עד 17 עם BMI מעל האחוזון ה-95 לגיל ומין.

המשתתפים טופלו בטיפול המקובל להשמנת יתר בילדים וקיבלו תוסף של sodium butyrate פומי במינון של 20 מ”ג/ק”ג ליום או פלסבו, במשך 6 חודשים. התוצא העיקרי הוגדר כירידה במשל של לפחות 0.25 ב-BMI Standard Deviation Score (SDS) לאחר 6 חודשים. התוצאים השניוניים כללו שינוי בהיקף מותניים, רמות גלוקוז בצום, אינסולין, סך הכולסטרול, LDL-כולסטרול, HDL-כולסטרול, טריגליצרידים, גרלין, microRNA-221 ו-interleukin-6; מודל המעריך תנגודת לאינסולין; הרגלי אכילה ואורחות חיים והרכב מיקרוביום המעי. בוצעה אנליזה לפי intention-to-treat.

נכללו במחקר 54 ילדים עם השמנת יתר (31 ילדות [57%], גיל ממוצע 11 שנים, SD 2.91) שחולקו אקראית לקבוצת התיסוף בבוטיראט ולקבוצת הפלסבו, אבדו למעקב 4 מקבוצת הטיפול ו-2 מקבוצת הפלסבו.

לאחר אנליזה לפי intention-to-treat,  שיעור הילדים שירדו לפחות 0.25 BMI-SDS אחרי 6 חודשים היה גבוה יותר בקבוצת התיסוף בבוטיראט (96% לעומת 56%, עליה בתועלת אבסולוטית של 40%, רווח בר סמך 95% של 21%-61%, P<0.01). התיסוף בבוטיראט הראה השפעה חיובית משמעותית סטטיסטית גם על היקף המותניים, רמות אינסולין ותנגודת לאינסולין, רמות גרלין, ביטוי יחסי של microRNA-221 ורמות IL-6.

ההיענות לטיפול המקובל הייתה דומה בין שתי הקבוצות. דווחו תופעות לוואי של בחילה קלה וכאב ראש על ידי שני מטופלים בקבוצת התיסוף בבוטיראט בחודש הראשון של הטיפול.

החוקרים מסכמים שמתן תוסף בוטיראט פומי יכול להיות יעיל בטיפול בהשמנת יתר בילדים.

JAMA Netw.Open, December 5 2022

לכתבה ב- Medscape

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה