שינויים בתפקודי ריאות לאורך חצי שנה בחולים מאושפזים עם COVID-19 (מתוך Fam Pract)

במאמר שפורסם בכתב העת Family Practice מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש להערכת השינויים בתפקודי ריאות בחולים מאושפזים עם COVID-19, מהם עולה כי למרות שאין הבדל משמעותי במדדי תפקודי הריאות לאחר שלושה חודשים ואלו לאחר שישה חודשים, טיפול סיסטמי בסטרואידים עשוי להשפיע לטובה על התפקוד הנשימתי באוכלוסיית חולים זו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההשפעה של זיהום בקורונה על התפקוד הריאתי אינה ידועה וכעת הם ביקשו לבחון את תפקודי הריאות בקרב חולים מאושפזים עם אבחנה של דלקת ריאות משנית ל-COVID-19 לאחר שלושה ושישה חודשים מהשחרור מבית החולים.

מדגם המחקר כלל חולים בגילאי 18 שנים ומעלה עם תוצאה חיובית לבדיקת קורונה, אשר אושפזו לבית החולים בין 1 במאי 2020 ועד 31 באוקטובר 2020. כל החולים השלימו בדיקת תפקודי ריאות, כולל הערכת FEV1, FEV1/FVC וכן FEV25-75 לאחר 3 חודשים ולאחר 6 חודשים מהשחרור מבית החולים.

המחקר כלל 34 חולים (גיל ממוצע של 47.7 שנים).

מהנתונים עולה כי לא היו הבדלים משמעותיים בהשוואת מדדי FVC, FEV1, יחס FEV1/FVC או FEV25-75 לאחר שלושה חודשים ולאחר שישה חודשים מהשחרור מבית החולים.  לא תועדו הבדלים משמעותיים במדדי תפקודי הריאות לאחר שלושה חודשי מעקב, ללא תלות בפרוטוקול הטיפול התרופתי שניתן לחולים במהלך האשפוז.

עם זאת, יחס FEV1/FVC ומדדי FEF25-75 עמדו על 83.1% ו-91.0%, בהתאמה, באלו שקיבלו טיפול סיסטמי בסטרואידים ועל 78.3% ו-72.5%, באלו שלא קיבלו טיפול זה (p=0.019 ו-p=0.048, בהתאמה). בנוסף, מדדי FVC ו-FEV1 עלו משמעותית בין החודש השלישי עד לחודש השישי למעקב בחולים שקיבלו טיפול סיסטמי בסטרואידים (p=0.035 ו-p=0.018, בהתאמה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בחולים מאושפזים בשל COVID-19 אין הבדל משמעותי בתפקודי הריאות בין שלושה חודשים עד שישה חודשים לאחר אשפוז בשל זיהום בקורונה, אם כי טיפול סיסטמי בסטרואידים עשוי להשפיע לטובה על המצב הנשימתי בחולים אלו.

 

Fam Pract. 2022 Dec 23

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה