שכיחות אוסטאופורוזיס עדיין גבוהה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Sci Rep)

אוסטיאופורוזיס עדיין נפוצה מאוד בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis), זאת למרות התקדמות באמצעי מניעה וטיפול, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Scientific Reports.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אוסטיאופורוזיס הינה אחד הסיבוכים החוץ-מפרקיים הנפוצים של דלקת מפרקים שגרונית ושכיחותה באוכלוסיית חולים זו גבוהה כמעט כפליים, בהשוואה לשכיחותה באוכלוסייה הכללית. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את שכיחות המחלה המטבולית בחולים אלו והשלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של שלושה מאגרי נתונים בינלאומיים – Medline, Scopus ו-Web of Science.

הסקירה כללה 57 מחקרים עם 227,812 מקרים של דלקת מפרקים שגרונית ו-64,290 מקרים של אוסטיאופורוזיס. סיכום שיעורי הימצאות אוסטיאופורוזיס עמד על 27.6% (רווח בר-סמך 95% של 23.9%-31.3%). שיעורי ההימצאות הגבוהים ביותר תועדו בין השנים 2011 ו-2015 (36.2%, רווח בר-סמך 95% של 24.5-47.8%), כאשר האזור בו תועדו שיעורי ההימצאות הגבוהים ביותר של ההפרעה המטבולית היה באפריקה (46.1%, רווח בר-סמך 95% של 40.8-51.3%).

החוקרים כותבים כי למרות התקדמות משמעותית באמצעי מניעה, אבחנה וטיפול בדלקת מפרקים שגרונית, השכיחות של אוסטיאופורוזיס בחולים אלו עדיין גבוהה ודרושות התערבויות טובות יותר לסיבוך זה. מהנתונים עולה כי השכיחות של דלקת מפרקים שגרונית מצויה במגמת ירידה בשנים האחרונות, ממצא העשוי לנבוע מהבנה טובה יותר של אמצעים תרופתיים לדיכוי דלקת מפרקים שגרונית ובדיקות הדמיה מתקדמות המובילות לאבחנה מוקדמת וטיפול הולם.

ממצאי המחקר מעידים כי למרות התקדמות בזיהוי מנגנון הנזק והטיפול התרופתי בדלקת מפרקים שגרונית, הסיבוכים הנלווים למחלה עדיין נפוצים מאוד כיום.

 

Sci Rep, Dec 20222

 

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה