מתן זריקות קורטיקוסטרואידים עלול להוביל להתקדמות אוסטיאוארתריטיס של הברכיים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-RSNA)

מנתונים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Radiological Society of North America עולה כי למרות הקלה תסמינית, מתן זריקות קורטיקוסטרואידים עשוי להיות מלווה בהתקדמות אוסטיאוארתריטיס של הברכיים.

החוקרים זיהו 210 ברכיים עם אוסטיאוארתריטיס אשר טופלו בזריקות קורטיקוסטרואידים, 59 ברכיים שטופלו בחומצה היאלרונית ו-6,827 ברכיים בקבוצת הביקורת. הם התאימו 50 חולים בכל קבוצה לפי גיל, מין, מדד מסת גוף, מחלות רקע, ניתוח ותוצאות בדיקות הדמיה בתחילת המחקר. הם התבססו על בדיקת MRI של הברך להערכת החמרת אוסטיאוארתריטיס של הברך.

במסגרת המחקר נאספו נתונים אודות תוצאות בדיקות הדמיה, כולל היצרות מרווח מפרקי, דרגת Kellgren-Lawrence, התפתחות אוסטיאופיטים במדור מדיאלי/לטראלי של טיביה/פמור וסקלרוזיס בטיביה/פמור/מדובר לטראלי.

לאחר 48 חודשים, התוצאות העידו כי בחולים בזרוע הטיפול בקורטיקוסטרואידים תועדה התקדמות גדולה יותר של אוסטיאוארתריטיס של הברכיים לפי מדד Kellgren Lawrence, בהשוואה לאלו שטופלו בחומצה היאלרונית או קבוצת ביקורת. החוקרים מצאו עוד כי בקרב מטופלים בקורטיקוסטרואידים תועדה היצרות מוגברת של החלל המפרקי המדיאלי, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

למרות שחומצה היאלרונית עשויה להאט התקדמות אוסטיאוארתריטיס של הברכיים ולהקל על ההשפעות ארוכות הטווח, לצד הקלה בתסמינים, זריקות קורטיקוסטרואידים עשויות להיות מלווה בהחמרה משמעותית של אוסטיאוארתריטיס של הברכיים לאורך תקופה של שנתיים.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר תומכים עוד בהגבלת השימוש בקורטיקוסטרואידים ומרמזים לתועלת של חומצה היאלרונית, המצמצמת את ההתקדמות של אוסטיאוארתריטיס, בפרט בחולים בהם ישנה התווית נגד לטיפולים לא-פולשניים אחרים, דוגמת נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-RSNA

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה