האם טיפול באנטגוניסטים לקולטן ללויקוטריאנים מעלה את הסיכון להפרעות נוירו-פסיכיאטריות? (J Allergy Clin Immunol Pract)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ברמת האוכלוסייה, טיפול באנטגוניסטים לקולטן ללויקוטריאנים אינו מלווה בסיכון מוגבר להפרעות נוירו-פסיכיאטריות, אך בתתי-קבוצות מסוימות, דוגמת חולם עם היסטוריה של נזלת אלרגית או הפרעה נוירו-פסיכיאטרית, ייתכן סיכון מוגבר להפרעות אלו עם הטיפול התרופתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול באנטגוניסטים לקולטן ללויקוטריאנים משמשים לעיתים קרובות לטיפול בחולים עם מחלות אלרגיות. מספר דיווחי מקרים ומחקרים תרופתיים הראו כי טיפול באנטגוניסטים לקולטן ללויקוטריאנים עשוי להביא לעליה בסיכון להפרעת נוירו-פסיכיאטריות. עם זאת, הנתונים בנושא שנויים במחלוקת ומבוססים על מחקרים תצפיתיים ולכן טיב הקשר אינו מובן היטב.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשלים הערכה כמותית של הסיכון להפרעות נוירו-פסיכיאטריות על-רקע טיפול באנטגוניסטים לקולטן ללויקוטריאנים על-בסיס נתונים ממחקרים תצפיתיים.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית של הספרות וערכו חיפוש במאגרי Medline, Embase, Web of Science, Cochrane Library, Scopus ו-PsycINFO והשלימו מטה-אנליזה של מחקרים תצפיתיים להערכת הקשר בין טיפול באנטגוניסטים לקולטן ללויקוטריאנים ובין הפרעות נוירו-פסיכיאטריות.

החיפוש הוביל לזיהוי 11 מאמרים שנכללו בניתוח הנתונים.

מהתוצאות עולה כי אין קשר משמעותי בין טיפול באנטגוניסטים לקולטן ללויקוטריאנים ובין הפרעות נוירו-פסיכיאטריות (יחס סיכויים של 1.08, רווח בר-סמך 95% של 0.93-1.24). בחולים עם נזלת אלרגית תועדה עליה קלה בסיכון להפרעות נוירו-פסיכיאטרית (יחס סיכויים של 1.099, רווח בר-סמך 95% של 1.004-1.202).

הקשר בין טיפול באנטגוניסטים לקולטן ללויקוטריאנים ובין הפרעות נוירו-פסיכיאטריות לא היה מובהק סטטיסטית בחולים עם אסתמה. טיפול באנטגוניסטים לקולטן ללויקוטריאנים לווה בסיכון מוגבר להפרעות נוירו-פסיכיאטריות במחקר יחיד שהתבסס על נתונים ממרפאת אסתמה (יחס סיכויים של 9.00, רווח בר-סמך 95% של 1.20-69.50), אך לא במחקרים שהתבססו על מאגרי נתונים (יחס סיכויים של 1.07, רווח בר-סמך 95% של 0.93-1.23).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הקשר בין טיפול באנטגוניסטים לקולטן ללויקוטריאנים ובין הפרעות נוירו-פסיכיאטריות ולזהות את המנגנונים בבסיס הקשר הנ”ל.

 

J Allergy Clin Immunol Pract. 2022 Dec 3

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה