עליה בשכיחות דלקת תוספתן עם עליה בטמפרטורות (JAMA Netw Open)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין היארעות מוגברת של דלקת תוספתן ובין מזג אוויר חם יותר, ללא תלות בגורמים סביבתיים והתנהגותיים אחרים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אחד מגורמי הסיכון הסביבתיים הנפוצים ביותר לדלקת תוספתן הוא הדפוס העונתי במספר מדינות, עם עליה בהיארעות דלקת תוספתן חדה במהלך חודשי הקיץ.

החוקרים השלימו את המחקר הנוכחי במטרה להבין את טיב הקשר בין היארעות דלקת תוספתן ובין דפוסי הטמפרטורה המקומית, לאחר שמחקרים קודמים ברחבי העולם דיווחו על סיכון של 7-8% לדלקת תוספתן חדה.

המחקר הנוכחי התבסס על נתונים ממאגר MarketScan Commercial Claims and Encounters Database ועל נתוני Medicare Supplemental and Coordination of Benefits Database בין 2001 עד 2017 לזיהוי מקרים של דלקת תוספתן. הם אספו נתונים אודות מזג האוויר המקומי ממאגר Integrated Surface Database.

התוצא העיקרי היה המספר היומי של מקרי דלקת תוספתן בעיר.

לאורך תקופה של 17 שנים זוהו 689,917 חולים (גיל ממוצע של 35 שנים; 50.4% גברים) עם דלקת תוספתן. באזורים בהם הטמפרטורה עמדה על 10.56 מעלות צלזיוס, או נמוך מכך, דווח על עליה של 1.3% בהיארעות דלקת תוספתן לכל עליה של 5.56 מעלות צלזיוס בטמפרטורת הסביבה ועליה של 2.9% באזורים בהם הטמפרטורה עלתה על 10.56 מעלות צלזיוס.

מרבית המחקרים הקודמים הצביעו על עליה בדלקת תוספתן חדה במהלך חודשי הקיץ, אך היה קשה להבחין בין מזג אוויר חם יותר מחשיפות עונתיות אחרות (דוגמת זיהומים במערכת העיכול) או שינויים התנהגותיים אפשריים עקב שינויי עונות (דוגמת שינויי תזונה). באמצעות הערכת אזור גיאוגרפי גדול (כל יבשת ארצות הברית) לאורך תקופה של 17 שנים, החוקרים הצליחו כעת להוכיח לא רק את העונתיות והקשר בין היארעות דלקת תוספתן ובין מזג האוויר אלא גם את הקשר בין שינויים מהטמפרטורה הצפויה ובין עליה בסיכון לדלקת תוספתן חדה.

 

JAMA Netw Open, Dec 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה