השוואת היעילות של ניתוח בריאטרי מול טיפול ב-GLP-1 לירידה במשקל (Obesity)

השמנה Obesity
בסקירה ומטה-אנליזה חדשה של מחקרים שבחנו ניתוח בריאטרי לעומת טיפול ב-GLP-1, הירידה במשקל הייתה משמעותית יותר לאחר הניתוח, אך השליטה הגליקמית הייתה דומה בין הטיפולים

בסקירה חדשה ומטה-אנליזה של שישה מחקרים קטנים שהשוו ניתוח בריאטרי לעומת הזרקה תת-עורית של אגוניסט של פפטיד-1 דמוי גלוקגון (GLP-1) ופורסמה ב-Obesity, הירידה במשקל הייתה גדולה יותר לאחר הניתוח, אך השליטה הגליקמית הייתה דומה לאחר כל אחד מהטיפולים. עם זאת, החוקרים עדיין לא השוו ישירות ניתוח בריאטרי עם אגוניסטים כפולים ואפילו משולשים חדשים שנמצאים בפיתוח. מגבלות המחקר כללו בין היתר את היותו סקירה קטנה של מחקרים קטנים: הוא כלל שישה מחקרים בלבד ו-322 חולים. יתרה מכך, הנתונים היו מ-2007 עד 2017, ותרופות חדשות יעילות יותר להורדה במשקל הגיעו אל המדפים.


החוקרים חיפשו בספרות מחקרים אקראיים מבוקרים (RCTs) ומחקרי תצפית עד 21 באפריל 2021
, שהשוו ישירות ירידה מוחלטת במשקל עם אגוניסט GLP-1 – לירגלוטיד, דולאגלוטיד, סמגלוטייד, אקסנאטיד, ליקסיסנאטיד ואלביגלוטיד (המאושרים על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני או הקנדי) – לעומת כל סוג של ניתוח בריאטרי כולל מעקף קיבה Roux-en-Y (RYGB), כריתת קיבה בשרוול, רצועת קיבה והסטה ביליו-פנקריאטית. המחקרים כללו מטופלים בני 18 ומעלה עם אינדקס מסת גוף (BMI) גבוה מ-25 ק”ג/מ”ר, ותוצאים משניים כללו שינוי ב-BMI, ולמטופלים עם סוכרת מסוג 2, שינוי ב-A1c. החוקרים זיהו שלושה RCT ושלושה מחקרים תצפיתיים, עם תרופות מגוונות וסוגים מגוונים של ניתוחים בריאטריים, אשר כללו 13 עד 134 מטופלים, עם מעקב של 6 חודשים עד 10 שנים.


במהלך המעקב
, הירידה הממוצעת במשקל הייתה גדולה ב-22.7 ק”ג עד 25.1 ק”ג בקבוצות הניתוחים הבריאטריים מאשר בקבוצות האגוניסטים של GLP-1. הירידה הממוצעת הכוללת ב-BMI הייתה גדולה ב-8.2 ק”ג/מ”ר עד 10.6 ק”ג בקבוצות הניתוחים הבריאטריים מאשר בקבוצות האגוניסטים של GLP-1.בנוסף, הירידה הממוצעת הכוללת ב-A1c הייתה נמוכה ב-0.9% עד 1.28%.

לכתבה ב-Medscape


למאמר ב- Obesity

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה