תגובות לממצאי דו”ח מדדי האיכות: הגבלת שימוש באנטיביוטיקה, הגברת המלחמה במגפת ההשמנה

בהמשך לפרסום תוצאות מדדי האיכות לשנים 2013-2022 (ניתן לעיין כאן בדו”ח המלא)   מפרסמים מספר איגודים מקצועיים תגובות לחלק מהממצאים:

ארגון הרוקחות: שימוש גובר באנטיביוטיקה – איום חמור על בריאות הציבור בישראל

ארגון הרוקחות בישראל בהתייחסות לממצאי דוח התוכנית הלאומית למדדי איכות לרפואת הקהילה ל-2021 המראים כי ישראל מובילה בשימוש באנטיביוטיקה ונמצאת מעל ממוצע מדינות ה-OECD

העלייה המדאיגה בשימוש באנטיביוטיקה בקרב האוכלוסיה בישראל עלולה להביא בעתיד הקרוב ליצירת זני חיידקים עמידים לתרופות, ובשילוב עם גל השפעת המתקרב ושיעור ההתחסנות הנמוך – עשויות להיות לכך השלכות בריאותיות קשות על התחלואה הצפויה, בייחוד בקרב אוכלוסיות הסיכון כגון קשישים וילדים.

יצירת זני חיידקים עמידים לתרופות מביא כל שנה לתמותת מיליונים ברחבי העולם, תמותה אשר יכולה להמנע ע”י צמצום השימוש בתכשירים אנטיביוטיים למקרים הכרחיים בלבד והיצמדות לטיפול כנדרש.

הארגון גם מבקש להזכיר כי תכשירים אנטיביוטיים ניתנים בהמלצת הרופא/ה המטפל/ת בלבד ואין להתחיל טיפול עצמאית וכי במידה והתחלתם טיפול אנטיביוטי ישנה חשיבות להיצמד להוראות וליטול את התרופה ולסיים את הטיפול עד תום.
הפסקת הטיפול האנטיביוטי לפני הסוף הנדרש פוגעת באיכות הטיפול הקיים ומותירה חיידקים אשר עלולים לפתח עמידות לטיפול ולמנוע את יעילות הטיפול האנטיביוטי הבא

הארגון רואה חשיבות רבה בעידוד חיסון האוכלוסיה כנגד שפעת עונתית למניעת תחלואה נוספת ומניעת התגברות העומסים על מערכת הבריאות בישראל. העומסים הכבדים על מערכות הבריאות בשילוב עם המחסור הקיים בתרופות מביאים לשחיקה משמעותית של הצוותים הרוקחיים ולעלייה גוברת בעומסים.

החברה לחקר וטיפול בהשמנת יתר: תג המחיר הכבד להשמנה: 20 מיליארד שקלים מידי שנה! ירידה באיכות החיים, תחלואה רבה, הכבדה ניכרת על מערכת הבריאות ותמותה.

הפתרונות: תשתית טיפולית, הכשרת צוותים רפואיים מומחים בהשמנה, והכללת טיפולים בהשמנה בסל התרופות – תגובת החברה לחקר וטיפול בהשמנת יתר בישראל לתכנית המדדים, שהתפרסמה:

אי אפשר יותר להתחמק מתמונת המראה, המשקפת מציאות קשה של מגיפת השמנה מפושטת בחברה הישראלית, ואי אפשר יותר להתחמק מדיון אמיתי בהשלכותיה.

ד”ר דרור דיקר, יו”ר החברה לחקר וטיפול בהשמנה אומר: “השמנה היא מחלה כרונית ומורכבת, שמשפיעה על כלל האוכלוסייה בהיבטים בריאותיים, נפשיים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים. 24%-27% מהאוכלוסיה בישראל חיים עם השמנה. אלא שלמרות הפגיעה הבריאותית המוכחת,
תראו מה קורה רק בימים האחרונים: למרות הפגיעה הבריאותית המוכחת, יש קריאה לבטל את המיסוי על השתייה הממותקת”.

לדבריו: “הפתרון להשמנה לא טמון בכוח הרצון של הפרט בלבד ובמוטיבציה האישית להפחית אכילה. אנו הרופאים המומחים בתחום, טוענים כבר שנים, כי השמנה מבטאת לרוב כשלים פיזיולוגיים בהתמודדות עם סביבה משמינה, שמביאים לתחלואה מתמשכת וכרונית”.

“ש מקום לעשייה רבה של הממשלה שקמה.

בפאן המניעתי – השקעה גדולה יותר מצד המדינה בעידוד שינוי סגנון החיים והתזונה, במיוחד בגילאים הצעירים
כאן אני קורא למשרד האוצר להכריז לאלתר כי 40 מיליון שקלים מתוך המסים, שניגבו על המשקאות הממותקים השנה, יועברו לתקציבי הסברה, בעיקר בחברה החרדית ובחרה הערבית.

בפאן הרפואי – משרד הבריאות מחויב להקים תשתית טיפולית, שתכלול מרפאות השמנה, בדיוק כפי שיש מרפאות סוכרת, או מרפאות בתחומי רפואה אחרים.

יחד איתנו בחברה לחקר וטיפול בהשמנה, חובה להשקיע מאמצים ניכרים בהכשרת כוח אדם מקצועי בתחום – יותר רופאים מומחים בהשמנה, יותר אחיות בתחום, יותר דיאטניות שמבינות את הפיזיולוגיה הקשורה בהשמנה.

בפאן הטיפול – סל התרופות חייב לכלול השנה טיפולים במחלת ההשמנה”.

ארגון רופאי בריאות הציבור : השמנה – איום חמור על בריאות הציבור בישראל

איגוד רופאי בריאות הציבור בהתייחסות לנתוני ההשמנה של תכנית המדדים שפורסמו היום:
ההשמנה והמחלות הנלוות – איום חמור על בריאות הציבור בישראל.
המצב החמור מחייב תכנית לאומית עם הגברת מאמצי המניעה לרבות: סבסוד והוזלת מזון בריא כך שיהיה נגיש לכולם, מיסוי מוצרים משמינים נוספים ולא רק משקאות מתוקים תוך צביעת המס לקידום בריאות, איסור פרסום ושיווק בדומה למוצרי טבק.
קיימים פערים מדאיגים בין אוכלוסיות שונות ובמיוחד ההשמנה בקרב העניים יותר.
לצערנו שיקולים מסחריים ופוליטיים גוברים על השיקולים הבריאותיים והציבוריים וכך מאמצי השיווק והפרסום של חברות המזון והמשקאות המזיקים נמשכים, תוך ניצול הפגיעות המוגברת של המעמד הסוציואקונומי הנמוך.
המגמות בקרב בני הנוער מסוכנות ומצביעות על עתיד עגום, אם לא נתערב עכשיו.

במצב כזה ביטול צעדים שכן קודמו כמו המס על משקאות מתוקים משמעו גזירת מוות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה