הבטיחות והיעילות של נוגדי-קרישה פומיים ישירים בקשישים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם (Thromb Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Thrombosis Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולות עדויות התומכות בשימוש בנוגדי-קרישה פומיים ישירים בקשישים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הטיפול בתרופות ממשפחת נוגדי-קרישה פומיים ישירים משמש באופן נרחב כטיפול מונע בחולים עם פרפור פרוזדורים. עם זאת, אין נתונים רבים אודות פרופיל סיכון-תועלת של טיפולים אלו בקשישים ומטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הבטיחות, יעילות ומינון הולם של נוגדי-קרישה פומיים ישירים בחולים בעולם-אמיתי עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם, עם דגש על משתתפים מעל גיל 80 ו/או עם תפקוד כלייתי ירוד.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל חולים שקיבלו מרשם לטיפול בתרופה ממשפחת נוגדי-קרישה פומיים ישירים בין מאי 2014 ועד מאי 2021 בשל פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם. החוקרים לא כללו חולים שטופלו במשך פחות מארבעה שבועות.

תוצא היעילות העיקרי היה משלב של תמותה קרדיווסקולארית, אירוע מוחי, או תסחיף סיסטמי. תוצא הבטיחות העיקרי היה אירועי דמם מג’ורי.

מדגם המחקר כלל 1,154 חולים (גיל חציוני של 84 שנים; טווח 57-100 שנים), מהם 862 היו בגילאי 80 שנים ומעלה.

בתת-קבוצה של חולים בגילאי 80 שנים ומעלה, מינון תת-תרפויטי של נוגדי-קרישה פומיים ישירים לווה בהיארעות מוגברת של תמותה קרדיווסקולארית, אירוע מוחי, או תסחיף סיסטמי (יחס סיכון של 2.09, רווח בר-סמך 95% של 1.09-4.02), ללא תועלת בכל הנוגע לשיעורי דמם (21.5% לעומת 18.6%, p=0.428).

מהנתונים עולה כי לא תועדה עליה בסיבוכים או פגיעה ביעילות בחולים עם תפקוד כלייתי ירוד (קצב פינוי גלומרולארי משוער של עד 30 מ”ל/דקה).

ריכוזי נוגדי-קרישה פומיים ישירים בדם נבחנו בתת-קבוצה של 367 חולים ולא היו גבוהים יותר בחולם בגילאי 80 שנים ומעלה (p=0.656) או באלו עם תפקוד כלייתי ירוד עם קצב פינוי גלומרולארי משוער של עד 30 מ”ל/דקה (p=0.643) ולא נקשרו עם פגיעה בפרופיל הבטיחות או היעילות של הטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בשימוש בנוגדי-קרישה פומיים ישירים באוכלוסיית הקשישים ומעידים על סיכון מוגבר לתמותה, אירוע מוחי, או תסחיף סיסטמי באלו שאינם מקבלים את הטיפול במינון הולם.

 

Thromb Res, Nov 9, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה