האם טיפול בתרופות ממשפחת ARB מגן מפני אפילפסיה? (JAMA Neurology)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול בתרופות ממשפחת Angiotensin Receptor Blocker (או ARB) בחולים עם יתר לחץ דם תועדה ירידה משמעותית בשיעורי היארעות אפילפסיה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יתר לחץ דם עורקי מלווה בהיארעות מוגברת של אפילפסיה, אך תוצאות מחקרים שפורסמו לאחרונה הציעו כי טיפול ב-ARB עשוי למנוע פרכוסים. כעת הם ביקשו לבחון אם הטיפול התרופתי מלווה בהיארעות נמוכה יותר של אפילפסיה במבוגרים עם יתר לחץ דם.

החוקרים אספו נתונים ממאגר Disease Analyzer Database אודות חולים בגילאי 18 שנים ומעלה עם אבחנה של יתר לחץ דם ולפחות מרשם אחד לטיפול בתרופות לאיזון לחץ דם. מבין למעלה מ-1.5 מיליון חולים עם נתונים זמינים, 168,612 נכללו במחקר (51.4% נשים; גיל ממוצע של 62.3 שנים).

חולים שטופלו באחת מבין ארבע משפחות תרופות לאיזון יתר לחץ דם – ARB, חסמי ביתא, מעכבי ACE או חסמי תעלות סידן – הותאמו אחד לשני, עם סך כולל של 42,153 חולים בכל משפחת תרופות. החוקרים השוו את היארעות אפילפסיה על-רקע טיפול ב-ARB אל מול תרופות אחרות.

בתוך חמש שנים, היארעות אפילפסיה הייתה הנמוכה ביותר בקרב חולים שטופלו בתרופות ממשפחת ARB (0.27% לאחר שנה אחת; 0.63% לאחר 3 שנים; 0.99% לאחר 5 שנים) והגבוהה ביותר בקרב אלו שטופלו בחסמי ביתא (0.38%, 0.91% ו-1.47%, בהתאמה) וחסמי תעלות סידן (0.38%, 0.93% ו-1.48%, בהתאמה).

בהשוואה למשפחות תרופות אחרות, טיפול בתרופות ממשפחת ARB לווה בירידה משמעותית בהיארעות אפילפסיה (יחס סיכון של 0.77, רווח בר-סמך 95% של 0.65-0.90).

ממצאי המחקר מציעים כי תרופות לאיזון לחץ דם עשויות לשמש ככלי חדש למניעת אפילפסיה בחולים עם יתר לחץ דם.

 

JAMA Neurology, Oct 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה